tisdag 21 november 2023

Viktiga ord. Matthis Kempe Bergman.




Matthis Kempe-Bergman
s skönlitterära debut Postsanning (2021) var en poetisk men vetenskapligt kopplad uppgörelse med sanningsbegreppet. Nu kommer uppföljaren: diktsamlingen Viktiga ord.

Ett huvudspår i de fyrtio dikterna rör identitet och trygghet. Ett annat kärlek och förlust. I botten finns ofta, med högaktuell (och uråldrig) filosofi som inspiration, frågor om språk och vetande. Vad är ord och språk? Hur får ord liv och mening? Vilka ord kan vi vila i, och växa, förlora och bli fria genom?

Boken har en enkel och vacker form, raderna är få och stilistiskt vackra. Estetiken tilltalar mig.

Jag läser sakta. En efter en, ord efter ord. Jag stannar vid orden, tänker och begrundar. Vad betyder orden, på vilket sätt är det viktiga. Hur är det viktiga för författaren Matthis och hur är de viktiga för mig? 

Jag läser sakta. En efter en, rad efter rad. Jag tänker på betydelsen, hur olika en text kan vara för oss alla. Det kräver långsamhet, läsningen som gör att det betyder något. 

Jag läser sakta. Begrundar. Låter det ta tid, precis som alla viktiga ord ska göra.

#Viktiga ord av #MatthisKempeBergman utgiven på #EkströmGaray tilltalar mig. Till den ska jag återkomma. Till allt som är viktiga ord bör man ju återkomma, eller hur? 

Varmt välkommen till 

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.


Författare:Matthis Kempe-Bergman
Formgivare:Anders Wieslander

#roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...