måndag 20 november 2023

Jag vågar ingenting. Lise-lott Ökvist. (3-6 år)


På rasten leker barnen en lek som Sari har hittat på. Om man förlorar dör man. Fast på låtsas alltså. Sari är bäst på att spela död. Hon gör något läskigt med tungan. Coola Charlie i tvåan vill också vara med. Han ändrar på reglerna. Först bestämmer han att han är ledaren. För han är störst. Sen bestämmer han att när man dör måste man hålla andan också. Det vågar väl inte jag, tänker Einar. Tänk om jag dör på riktigt? 

Jag vågar ingenting är en hjärtevärmande bilderbok om oro och rädsla men också om modet att inte alltid våga.

Jag vågar ingenting berättar om sånt som många barn känner. Lite oro, lite rädsla, lite obekvämlighet. Man tror kanske att det bara är en själv som är skraj, men så är det sällan. Det är många omkring oss som också är lite rädda eller osäkra, som inte vill det som andra säger att man måste. Man måste inte hoppa, man måste inte klättra, man måste inte leka farliga lekar och man måste inte klappa hunden som verkar läskig. Man måste verkligen inte och det är verkligen superbra om man vågar säga ifrån. Kanske visar det sig att kompisen tycker likadant? 

Jag vågar ingenting passar fint till barn i åldern 3-6 år. Den passar finfint för sagoläsning och prat med barnen. Den passar bra på en förskola, hemma i soffan eller kanske på ett högläsningstillfälle i bokhandeln. 

Lise-lott Ökvist har tidigare skrivit Gammelboken och hans vänner (6-9 år) och har här skrivit en ny fin bok för barn i åldern 3-6 år. De fina illustrationerna har Elin Örså gjort. 




#Jämställdhet #Hälsa #Mångfald #Psykologi#Självkännedom #Självkänsla #Självförtroende
#Grupptryck #Rädslor

#jagvågaringenting #liselottökvist #idusförlag #Roslagensbokhandel
#kulturtorget #platsendärsamtalförs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...