torsdag 16 november 2023

Källorna. Marie-Hélène Lafon.

 



Vi talade om Källorna, Lafon. Den är tunn till sidantalet, men det är verkligen inte en tunn berättelse. Den är exakt, målande. Våldsam. Fasansfull. Självbiografisk. Man, kvinna och dotter kommer till tals i berättelsen. Alla påverkas, men olika. Vi talar och tänker om den. Tiden. Kontexten. Personligheterna. Platsen. Den är högst läsvärd. Jag ska läsa den igen. För att hon kan skriva.

Lafon har också skrivit Annonsen. Den finns i pockethyllan. Fantastisk, säger många. Jag har den kvar på min läslista.

Jag kan därtill säga att En sons historia och Våra liv, av samma Lafon definitivt är böcker att läsa. Dessa och annat fantastiskt från Elisabeth Grate bokförlag hittar man i bokhandlerskans favorithylla.

Kom in i butiken, så ska jag försöka peka dig rätt. (Ja, ditt rätt, inte nödvändigtvis mitt rätt.) 

Jag bugar och tackar Elisabeth Grate förlag för att de ger oss möjlighet att läsa Lafon. 

Tack för översättning, Anna Säflund-Orstadius. Tack för utgivning, Elisabeth Grate förlag.





#Källorna #MarieHélèneLafon 

översatt av #AnnaSäflundOrstadius 

utgiven av #ElisabethGrateBokförlag 

är mycket god läsning. 


#roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs har den i #bokhandlerskansfavorithylla 


Den handlar om #våldinärarelationer och vi säger som den som aldrig fattar hur liv i våld ser ut…   #varförgickhonintevidförstaslaget  


#läsbaraläs 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...