söndag 12 november 2023

Jag blir så innerligt glad av hembygdsföreningarna i bygden

 

Jag blir så innerligt glad av hembygdsföreningarna i bygden. Jag träffade Häverö/Edebo hembygdsförening och upptäckte att de också hade sådana där fantastiska årsskrifter om sin nära bygd. Snart hoppas jag ha deras skrifter i butiken. 

Det gör mig så varm i själen att veta att det finns människor som forskar, skriver, sammanställer och arbetar tillsammans för att vårda och spara texter om den nära bygden och om människorna som levt och lever där och här. Sådana skrifter vill jag sälja i butiken, förstås.

De små skrifterna är guld för de forskande folket som vill lära sig om sin nära historia.

Sjöfartsminnesföreningen (Älmsta/Väddö) har en fin årsbok som säljs i bokhandeln. Den brukar komma ut strax före jul. Snart är det dags, snart är det dags! 2023 års bok finns ännu kvar i butiken. 2024 finns snart här.

Vätö hembygdsförening har också en löpande skrift som finns i bokhandeln. Den fokuserar på olika områden i olika nummer. Jag har flera nummer i butiken.

Sjuhundrabygden har också en årligt återkommande utgivning, som är en årsskrift av hembygdsföreningarna i Fasterna och Rimbo, Finstaföreningen och föreningen Sjuhundraleden. Flera föreningar och trakter samlade, sålunda. Samarbete gör allt lättare, eller hur?

Jag säljer gärna denna typ av skrifter i butiken. Den som hembygden har givit ut. Det som rör vår lokala trakt. Vet du någon förening som vill sprida ord om sin förening och sin bygd utanför sin egen krets, så be dem gärna kontakta Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje!

Välkommen till bokhandeln (boka en tid, så vi får sitta ifred) och visa era skrifter.

Anette Grinde
Tfn 0708905731
Mejla till: info@roslagensbokhandel.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...