söndag 29 november 2020

Mitt Roslagen 25/11-20


Mitt Roslagen 25/11 2020
klicka på bilden för att 
komma till tidningen.



Nu är det snart juletid igen. Första advent står för dörren och jag ser att människor klär buskar, träd och flaggstänger med ljus runt om i bygden. Snart kommer de vackra stjärnorna och ljusstakarna upp i fönstren. Det är vackert med ljuspunkterna i det mörka. Låt oss andas lugnt och njuta allt detta.

Ljuspunkter är också våra mänskliga möten, de värdefulla samtalen, god mat och att kunna ge gåvor till alla vi tycker om. Just nu får vi göra det utan kramar och med goda avstånd, helst utomhus. Låt oss mötas - utomhus, igen och igen. En hälsogrej - förutom härlig läsning - är förstås rörelse. En promenad med en vän tillför glädje till dagen. Pratavstånd, jag tänker att ungefär en stavlängd ifrån varandra är bra. Ett bra promenadmål är bokhandeln. Knacka på, be mig komma ut. Be mig tipsa, be mig beställa en särskild bok du har sett eller hört talas om, be mig leverera utanför butiken eller ge förslag på annat sätt som gör det möjligt för dig att få din läsning - från den lokala bokhandeln som vill leva - till dig som vill läsa.

Vi vill inte att vår adventstid ska vara en orostid, för att det är trängsel i butikerna. Vi vill att trygghet ska råda. Låt oss fundera kring hur vi kan förhålla oss till våra julklappsköp i år, både hos mig i bokhandeln och hos alla andra butiker i vår lilla stad. Vi vill att vi ska kunna genomföra en trygg och säker handel under hela hösten och vintern, så att ingen blir sjuk eller drabbas av smitta. Om vi börjar i tid inför julen blir det lugnare och säkrare. Vi hjälper gärna till. Jag är säker på att alla butiker i Norrtälje tänker lika där. Låt oss hjälpas åt att hålla smittan borta från oss själva, våra nära och alla omkring oss. Den här smittan är inget vi önskar ens vår värsta ovän. Nej, ingen, verkligen ingen alls.

Jag tänker att vi först och främst - alltid - ska hålla god distans. Två meter är ett bra avstånd. Jag vill alltid anstränga mig för att inte oroa andra, varandra eller sprida smitta. Jag hojtar ibland i butiken. Håll distans, håll distans! Ibland backar jag, håller ut händerna som en mur eller rundar en hylla så snabbt jag kan när någon kommer för nära. Jag vill alltid hålla mig på håll. Jag har det ständigt i mitt huvud. Oj, ja, visst ja, säger kunden med ett lite skräckfyllt leende, vi skulle ju hålla distans, eller hur? Det är lätt att glömma, så låt oss hjälpas åt i vår gemensamma corona-eländes-tid.

Så, hur kan vi göra för att sprida oss över tid, handla i butiken i lugn och ro eller på annat sätt få julklappsboken (eller den vanliga veckoboken) till den som behöver sin läsning.

1. Köp dina julklapps- och vanliga veckoböcker nu, i god tid före julträngseln börjar. Kom in i bokhandeln som vanligt när det inte är trängsel. Just nu är det nästan alltid trängselfritt.

2. Boka besök i bokhandeln för din julhandel (eller ett helt vanligt köp). Tillhör du en riskgrupp kan du boka ett besök under en tid när bokhandeln är stängd. Vi hittar då en tid strax innan eller strax efter vi normalt har öppet. Under adventstid går det bra såväl vardag som lördag eller söndag. Då kan du i lugn och ro handla eller beställa dina böcker. Det vi inte har i butiken tar vi alltid gärna hem till dig.

3. Beställ böcker via mejl eller telefon och hämta böckerna i bokhandeln eller utanför bokhandelsdörren, på vårt vackra lilla torg. Säg till om det är en julklappsbok, så slår jag in den om du vill. Kan du inte hämta själv för att du är i riskgrupp? Då ordnar vi också det, förstås. Jag kan cykla, promenera eller springa med paketet till dig. Är det för långt för mina egna ben så kan posten få uppdraget att leverera. Leverans kan ske till dig eller direkt till den som ska ha paketet hem till sig.

Jag gör allt jag bara kan för att hjälpa dig att köpa dina böcker i den lokala bokhandeln även i denna tid. Jag är säker på att alla butiker i stan känner så, att vi alla hjälps åt för att det ska vara så tryggt och säkert som möjligt. Jag tror att alla tänker att vi skyddar varandra, att ingen vill bli sjuk och ingen vill bidra till att smitta någon annan.

Vi vill fortsätta att läsa, ha våra butiker kvar i den vackra lilla staden, samtala och möta människor. Låt oss göra det med omsorg om varandra.

Med värme från mig till dig.

Anette Grinde 
bokhandlerska i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje






***** 

Bokhandlerskans medverkan i Mitt Roslagen 2020!


Mitt Roslagen nr 16/12 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201216

Mitt Roslagen nr 25/11 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen201125

Mitt Roslagen nr 11/11 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201111

Mitt Roslagen nr 28/10 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201028

Mitt Roslagen nr 14/10 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201014

Mitt Roslagen nr 30/9 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200930

Mitt Roslagen nr 16/9 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200916

Mitt Roslagen nr 26/8 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen200826

Mitt Roslagen nr 12/8 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200812

Mitt Roslagen nr 15/7 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200715







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...