tisdag 3 oktober 2023

3/10-23. Rapport från en demokratifrukost: Make Democracy Great Again. #vimåsteprata

Vi mötte Jan Scherman och hörde honom berätta om sin nya dokumentärfilm, Make Democracy Great Again. Den sätter fokus på en av vår tids viktigaste frågor: Kommer demokratin att överleva? Jan Scherman berättade om arbetet med filmen i samtal med journalisten Somar al Naher. Vi fick se delar av filmen och också höra hur vi kan ordna med egna visningar




Vi lyssnade på samtalet tillsammans. Här finns det att lyssna till. Vi lyssnade på det digitala samtalet, sittande i vårt vardagsrum i bokhandeln. Vi fortsatte samtalet i rummet därefter. Kaffe, te och mackor stod på bordet, samtalet fortsatte i varm och vänlig ton efter det avslutade digitala samtalet. Vi tar med oss tankar, förslag och reflektioner in i resten av vår dag, fortsätter att tänka, samtala och lyfta frågor där vi kan mötas i nya samtal. 

Make Democracy Great Again är en film som vi vill visa här i våra rum, i bokhandeln eller i vår stad. Vi får återkomma till hur eller om det är möjligt. Våra samtal är i varje fall möjliga att fortsätta, de som handlar om demokrati, vårt samhälle, klimatet och våra möjligheter till samhällsförbättringar. 

I den digitala föreläsningen berättas om Braver Angels, som arbetar med att göra debatter mindre
konfliktfyllda. Man vill komma bort ifrån personattacker och hårda ord, och istället ge ämnet rum. Den som talar i rummet vänder sig till moderatorn, tilltalar hen istället för den som tidigare har talat i rummet. Man talar till moderatorn, inte den som tidigare har talat. Man vänder sig till moderatorn, ber om ordet och ger uttryck för sin åsikt. Om man är aggressiv, så är man det mot moderatorn, inte mot den som har talat. Man avstår alla former av personattacker mot den som talat. Utgångspunkten är att vi ska lyssna på varandra, försöka förstå varandra - och vi talar om ämnet. Vi kan tycka olika, men vi behöver lyssna och försöka förstå varandras tankar. Kravet i samtalet hos Bravor Angels är att man kompromisslöst respekterar sina motståndare. 

Jag tänker att det är något åt det hållet som jag tänker kring våra samtal i bokhandeln. Vi är inte där för debatt, vi är där för samtal och för att lyssna på varandra. Vi är där för att lyfta frågor av vikt, sådana som vi behöver begrunda, se fler sidor av och upptäcka att vi kan tänka på andra sätt. Jag tänkte på det häromdagen när jag färdades hemåt i mörkret; Varför upprepar hon tre gånger något som det räcker att hon säger en gång? Varför upprepar hon att hon tycker att något är dåligt, när syftet att vara i samtalet är att lyssna och lära sig nytt? Har hon lyssnat då eller har hon bara kommit ihåg att säga det hon vill ha sagt; den är dålig, den når mig inte, den tilltalar mig inte. Hur lär vi oss nytt om vi inte sätter vårt fokus på att lära oss något nytt? Hur kan jag, som samtalsledare, förändra samtalet? 

Om jag inte vill att hon bara ska upprepa sitt, om jag istället vill att hon ska lära sig nytt av andra i rummet, hur kan jag lära henne, min grupp - var och en, som individ - att lyssna, förstå och lära? Vill jag förändra, så behöver jag ställa andra frågor, uppmuntra människor att tänka i nya spår. Se att det finns fler detaljer i sakfrågan att fundera över - och se att det rör var och en, inte bara någon annan är hen själv. 

Vi kan bara skapa förändring om vi går samman, säger Scherman. Vi behöver samtala, skriva, demonstrera, diskutera, skriva, dokumentera, fotografera, filma, berätta och uppmärksamma frågor tillsammans. Vi kan göra det både i det lilla och i det större, vi kan göra det på det sätt vi kan. Vi, var och en. Jag kan göra det här, arrangera samtal i mitt rum tillsammans, för att frågorna är av intresse och för att det finns fler som tycker det. Det jag gör tillsammans med andra skapar ringar på vattnet, eftersom var och en talar vidare i sina rum. Frukostbord, fikabord, i kyrkan, på bibblan, på skogspromenaden, mellan hundägarna i parken, i pausen på teatern, i tunnelbanan i mötet med en vän - vi talar, tänker och föder nytt när vi upptäcker vidden av allt som sker omkring oss. Hos mig, på den här platsen, är samtalen som skrapar inom oss viktiga. Jag lär mig mer när jag lyssnar på andra, försöker förstå. Det kan hända dig också. 

"Ibland måste man göra saker för att man tycker att det är viktigt."

Jag tackar #vimåsteprata för detta ämne och för den digitala föreläsningen. 

Jag tackar er som satt i bokhandelns vardagsrum för det angelägna lyssnandet och det efterföljande samtalet. 

Tack, ni är guld för min själ. 


#Vimåsteprata #demokratiskasamtal #roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs #JanScherman 

 #Norrtälje





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...