onsdag 1 december 2021

Liv och lust frodas här...


Den 1 december 2017 klev jag in i bokhandeln i Norrtälje. Den var då min och det var dags att helt byta riktning i livet. En ny tid stod för dörren. Jag har lärt mig en ny bransch, ja, lär mig fortfarande. Jag är definitivt inte fullärd. Jag utvecklas så det står härliga till om det. Jag var ny i butik, för i en sådan hade jag aldrig arbetat tidigare. Jag var ny i möten med människor på detta sätt, för det hade jag inte gjort förr i min roll som kontorsarbetande i en ensam roll. Det är verkligen annat nu. Jag har mött fantastiska människor i alla författare, förlag, kunder och evenemangsdeltagare. Vi har stött och blött böcker, lätta och svåra ämnen, svårigheter i livet och jag har mött mängder av glädje som strömmat som stjärnstoft över mig och de människor vi tillsammans mött. Att vara i ett intellektuellt och glädjefyllt sammanhang är guld för själen, det hör jag många säga och jag håller verkligen med. Att läsa, samtala, lyssna och försöka förstå den andres synpunkt är livsutvecklande. Jag är glad för alla som bidrar, hittar till bokhandeln och gör mer för fler. Det är så fint, så fint.


Min plan är att fortsätta med detta. Hur länge får hälsan och människorna i bokhandelskretsen bestämma. Det är roligt. Så länge det är roligt, så länge människorna vill, handlar och deltar - och jag har ork och hälsa - vill jag fortsätta. Så länge det finns utvecklande idéer, författare, kunder, med mera som vill se bokhandeln leva så lär jag fortsätta. Ja, jag ska inte vara för kaxig, men det är verkligen tillförande för livet att få leva sina dagar med människor som tillför så mycket positiv energi. Det är inte plättlätt, men det är utvecklande. Det är inte 8 timmars arbetsdag, men det är min plats. Jag har inte kunnat ta semester på de här åren, men det kanske jag kan få sen när bokhandelstiden är förbi? Då ska Leif och jag resa igen, vi får bara se till så att vi håller oss hela och friska, brukar jag ju säga. Om man nu rår över det själv.

Liv och lust frodas här. Tack, alla ni som bidrar, deltar, samtalar, läser och gör den här platsen till den utvecklande plats den är.

Välkommen till bokhandeln idag.

Anette Grinde
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje
tfn 0708905731
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...