torsdag 2 december 2021

Mitt Roslagen 2/12-21; Välkommen in för bokprat..


Så är vi inne i adventstiden. Så fort tiden rullar, säger jag. Någon svarar krasst, nej, den går lika fort som vanligt. Nåväl, min känsla är att tiden och åren bara rasslar förbi. Det är mycket som ska hinnas, ni vet, alla fikamöten, alla skogspromenader, all koll på oss själva, tiden och livet. Tiden rullar fort och man hinner verkligen inte allt man vill. I varje fall är det så för mig. Du kanske är snabbare och tålmodigare än jag? Nu är det i varje fall advent. Julgranen på torget är på plats. Julmarknaden är snart här. Livet som bokhandlerska tuffar på. Jag vill, ler och gör.


Adventstid är ljusens tid. Ett. Två. Tre. Och fyra ljus att tända, fyra veckor att vänta på julen. Vinterljusen i trädgårdarna börjar tändas, det är vackert i det mörka. Det är också reflextid nu, för mörkret är inte nådigt mot de mörka kläderna många av oss bär. Jag har gratis reflexer i bokhandeln, om du behöver. Missa inte att köpa en bok, när du är här. Adventsfrid och stillsamhet, ja, men inte så butiken går i kvav. Jag gillar aktiv rörelse, i lugn och ro, men ändå aktiv rörelse. Jag hoppas du gillar att vi har en bokhandel i stan.

Vi har alla olika relation till advent och till jul. Någon finner det alldeles magiskt, där adventstiden är en väntans tid på något vackert som komma skall. Första advent är ett nytt år i kyrkan. Kyrkoåret börjar då. Det är många som uppskattar den tiden i kyrkan. Det är väntan, spänning och omtag för ett nytt år, där nya tankar, nya texter och nya liv står för dörren. Det är vackert, tycker jag. Ja, det finns de som också ser det som en fasans tid, där beroenden, våld i nära relationer och utsatthet för barnen ger sig tydligt till känna. Det är inte vackert och det kräver att vi håller våra ögon öppna för de barn och vuxna som behöver stöd och hjälp. Hur gör du med sådant som behöver ses?

Inte första advent, men första december 2017 hände något nytt i mitt liv. Det har nu gått fyra år sedan jag klev in här i bokhandeln och jag har drivit den sedan dess. Det har varit fyra år med många skratt, samtal, härliga möten och ljuvlig läsning. Ja, det har inte bara varit lycka, men jag är väldigt glad över att jag klev av från det gamla ekorrhjulet och startade ett nytt spår. Den här platsen är vacker. Människorna är härliga och samtalen ljuvliga. Jag undrar hur jag har klarat mig förr, utan dessa underbara boksamtal med människor som söker fördjupning i sina liv. Just det, fördjupningen och samtalen är onekligen det allra bästa guldet här. Vill du kanske vara med i en bokcirkel eller i våra andra samtal? Vi har plats!

Tacksamt glad är jag också över alla nya Norrtäljebor, t ex från hamnområdet, som hittar till bokhandeln, till våra bokcirklar eller andra samtal. Jag är tacksamt glad över att Norrtälje växer, vi blir fler tillsammans. Det ger nytt blod, ny kunskap och nya infallsvinklar. Vi utvecklas, tillsammans. Vill du delta, så titta in till butiken och säg; hej, jag vill, jag vill!

Bokhandeln vill också utvecklas, inte bara jag. Jag vill gärna se fler samarbeten. Norrtälje kommun, Föreningen Norden, hamnhusfolket, Roslagens Sparbank, studieförbunden, Café Rekommenderas är exempel på organisationer jag vill samarbeta med. Och du och din förening eller ditt företag, förstås. Jag tänker att om vi är fler tillsammans kan ett evenemang synas mer, vi får fler idéer och kan göra något mer, kanske till och med så stort så att de syns vida omkring. Ja, kanske en festival som syns landet runt? Norrtälje finns verkligen redan på kartan, men gärna också med mer kultur. Vill du vara med i vårt gäng när vi nu samlar en kulturgrupp med utgångspunkt från Lilla torget, som vi (bokhandeln & fiket intill) nu kallar för Kulturtorget? En plats för mer kultur i Roslagen. Vill du?

Snart ska vi ha ett bokprat, en föreläsning i bokhandeln. Omi Söderblom har skrivit en bok om Staffan Söderblom, som var diplomat. Han var son till Nathan Söderblom, som var en kyrkans man och som fick Nobels fredspris 1930. Det kan vara problematiskt att gå i egna fotspår om man är barn i en familj med framgångsrika föräldrar, men Staffan förefaller har gjort det. Försökt och drivit sina frågor, varit en aktiv samhällsmedborgare. Omi Söderblom har tidigare skrivit boken; I skuggan av Nathan - texter av Helge Söderblom. Flera kunder i butiken har kommit in och uttryckt sig hänfört och sprudlande om boken om Helge & Nathan. När Omi nu har skrivit en ny bok, tror vi att hon lyckats igen. Vi ser verkligen fram emot samtalet med Omi Söderblom den 8 december 2021. Vill du lyssna, så hör av dig med skyndsamhet till mig i bokhandeln. Bokprat med författare är en fröjd.

En lussebulle vill jag nu ha!

Anette Grinde
tfn 0708905731
info@roslagensbokhandel.se
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...