onsdag 22 december 2021

Jag önskar dig en fridsam jul!


Jag önskar dig en fridsam jul! 


Snart är det jul. Vi hastar, bakar, pyntar och planerar för möten med människor som står oss nära. Vi tänder ljusen och ser det vackra. Leif, min sambo, tänder ljusen på köksbordet på morgonen. Han äter frukost, funderar och pratar. Jag sitter där, skriver, läser och funderar över dagen som gått och den som kommer. Han lämnar rummet, men först blåser han ut ljusen. Jag ler, ja, han litar kanske inte riktigt på mig, eller kanske har jag sagt det så många gånger att det trillat in. Släck alltid ljusen när du lämnar rummet. Ljus är magiskt, eller hur? 


Granen med ljusen på Lilla torget i Norrtälje lyser upp just nu. Ljuspyntet på Wallinska gårdarna likaså. Jag är glad över Café Rekommenderas som nu bor i huset intill. Den här mörkertiden är vacker med allt ljus det bär med sig, särskilt när det är lite kallt och snöigt på marken. Det kan vara måtta med temperaturen, men minusgrader vill man ju ha. Då kan det bli snö i spår och backe, vi får nya sätt att hitta rörelseglädje med skidor på längden och tvären, med pulka i backen och med skridskor på skärgårdsisarna. Det är hälsa att hitta nya rörelsesätt. Jag blir glad när människor berättar om allt rörelseskoj de haft för sig och när jag ser föreningsvärlden bubbla av aktiviteter. 


I bokhandeln har vi haft många aktiviteter under året. Riktigt många, med viktig distans. Vi har bokcirklat, lyssnat på föreläsningar både ute och inne, haft poesiläsning, utmanat oss i att lyssna, att stå på scenen och att vara oss själva tillsammans med andra. Vi har därtill haft ett stort antal författare hos oss, som talat om sina böcker, sitt skrivande och mött människor som talat om sin ingång i samtalet. Det är ett ständigt jämkande, lyssnande och inkännande att göra tillsammans. Det är vackert, allt samverkande vi gör. 


Samverkandet med SPES har givit nytt under året. Ny kunskap om psykisk ohälsa, beroenden och suicid har skrapat i huvudet på oss. Det finns mycket inombords som vi inte ser när vi möter någon. Jag har hört många historier om vad som finns inom den jag tror mår bra. Jag ser hur viktigt det är att stå kvar, lyssna. Det där med att se, lyssna, ta sig tid för varandra och ringa den vi inte hört av, ja, det är alltid viktigt. Det är så fint när människor bryr sig om varandra, engagerar sig för en enskild individ och därmed kanske räddar livet (eller dagen) för just hen. Det finns många sätt att göra skillnad på. 


Kvinnan som kom in med varma hembakade bullar till mig gjorde skillnad. Hon som kom med lunch, hon som delade en viktig historia och hon som stod ut med min rövarhistoria likaså. Skillnad gjorde också han som förhandlade om 10 barnböcker till Roslagsblommans julklappsinsamling. Det gör också alla som handlar i min och andras lokala butiker, istället för på nätet. Då finns en avsevärt större chans att vi får ha butikerna kvar i vår vackra lilla stad. Ditt personliga engagemang, du, är en viktig del i hur vår stad ser ut. All omsorgsfull medmänsklighet gör skillnad och värmer min själ.  


Det sägs att vi kan välja hur vi mår och hur vi agerar. Allt beror på vad vi har i oss och vad vi bestämmer oss för. Ja, det är kanske för lätt uttryckt, men något ligger det i det. Jag önskar frid åt oss alla, men det lyckas inte alltid. Jag är människa, lider av sorg och smärta ibland och glädje och eufori ibland. Mest det senare, men ändå. Ja, du kan inte veta vad som finns i mig och jag kan inte veta vad som finns i dig. Jag behöver alltid vara försonande i mig för att kunna se dig. Det beror på hur jag mår, vad du gör mot mig - och på hur jag anstränger mig för vara. Ja, hur du anstränger dig också, för vi är alla i samma båt. Ibland agerar den där reptilen som bor inom mig utan att jag själv hinner reagera. Det är dumt, tycker jag. Hur jobbar din reptil? Är den snabb och hätsk, dömande hård, eller är den långsam så att du själv hinner tänka ett varv till. Jag försöker fostra min, det blir bättre och bättre, vill jag tro. 


Jag vill ha frid inombords. Jag önskar dig detsamma. Jag vill ha frid i mig, i min butik och tillsammans med de människor som är där. Jag vill ha frid, så att vi kan samsas och tala, så att jag kan göra mitt allra bästa för ett livgivande samtal och för att hitta de böcker som passar just dig. Vi lägger irritation och reptiler på hyllan, väntar in vår tur i godan ro, visar hänsyn till varandra och därmed också till oss själva. Jag önskar dig frid i din kropp och i ditt sinne. Jag önskar dig frid i relationer och möten. Jag önskar dig allt det bästa som går. Ja, och därtill en lugn och fridsam jul.


Välkommen till bokhandeln idag!


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje 

Tfn 0708 905 731 

Info 😏 roslagensbokhandel.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...