söndag 5 december 2021

Han bara slog och slog - Éléonore Mercier


Under sjutton år skriver Éléonore Mercier dagligen ner första meningen i varje samtal hon tar emot som jourtelefonist på en organisation mot kvinnomisshandel. Han bara slog och slog är inte en roman, inte heller en essä. Det är en text bestående av 1653 utvalda meningar, en kör av röster som alla vittnar om brutala övergrepp inom och utom äktenskapet, om rädsla, om skam, men också om kärlek. Boken utkom våren 2010 i Frankrike där den har rönt stor uppmärksamhet.

Han bara slog och slog består av enskilda rader, utvalda meningar som sagts i samtal när någon är orolig eller skräckslagen. Det är ingen berättelse, men den berättar om kvinnors liv, deras rädsla och utsatthet. Den berättar att det inte är enstaka kvinnor som drabbas av våldet, de är många. Ja, män drabbas också. 

- jag har svårt att stå ut med min makes verbala våld

Hur många kvinnor blir trakasserade i sina relationer? Hur många lider i det tysta och hur många berättar för någon om sin situation? 

- min sambo hittar tusen anledningar till att klå upp mig

Hur många kvinnor blir slagna? Hur ter sig livet för en kvinna som hela tiden riskerar att få ett slag? Hur anpassar man sig för att undvika slagen? Hur döljer man märkena för sin omgivning? 

- jag hamnade på akuten i natt på grund av min pojkvän

Hur många blir slagna så hårt att de hamnar på akuten? Riskerar de livet? När kommer slagen att bli så hårda så det inte går att hämta sig från dem? Varför är det ingen som slår larm och ser till att det upphör? 

- min förre man har sett till att min pappa har hamnat på sjukhus

Var sitter spärrarna hos den som slår? Vilka gränser passeras och vilka drabbas? Hur kommer det sig att det får fortgå? Vem eller vad får det att upphöra? Hur kommer den som slår under vård? Hur kommer den som blir slagen undan? 

- jag känner mig fången i mitt eget hem

Vem ser den här kvinnan? Vem tvingar mannen att se att det han gör är oacceptabelt? Är det en kvinna som blir slagen eller är det en man? Oavsett vilket, varför kan det fortgå utan att omgivningen hjälper dem till rätta? 

- Jag har just fått reda på att mitt barns far har suttit i fängelse för mord

Vad vet vi om varandra, egentligen? Hur djupt gräver vi i varandras historia innan vi bekantar oss närmare? Hur fångar kärleken oss? Vad ser vi innan det är för sent? 

Varje gång man hör om våld undrar man varför hon - eller han - inte går. Jag förstår svårigheten, jag förstår problematiken, men tanken dyker ändå upp. Hen går inte, för att det inte är möjligt. För att hen är inlåst, fysiskt eller psykiskt. Hen går inte för att hen är hotad eller för att barnen hotas. Hen går inte för att det inte finns någonstans att ta vägen, för att hen hittar och för tillbaka. 

Hen går inte, för att det inte är möjligt, för att hen inte har någon omkring sig som gör det möjligt. Hen går inte, för att livet, människor och den som slår hindrar. Hen går inte, för att hen älskar. Hen går inte, för att det inte blir bättre. 

Den här boken är gräslig. Viktig och gräslig. Den här boken borde läsas varje morgon, som högläsning för politiker och beslutsfattare, för tydliggörande om vad som händer. Om vi läser 10 rader varje morgon, med några sekunders tystnad mellan varje rad, och låter människor i beslutsfattande ställning höra. Så att de, vi och ingen inte kan blunda för det som händer. Ja, inte bara de behöver höra. Du och jag behöver också, så vi inte glömmer. Liksom grannen, våra föräldrar och syskon, liksom alla runtomkring. Slagen, våldet och den psykiska terrorn måste upphöra. 

- han bara slog och slog

A....


#hanbaraslogochslog  #EleonoreMercier  #ElisabethGratebokförlag #Roslagensbokhandel  #välkommentillbokhandeln  #välkommentillnorrtälje   

#mänsvåldmotkvinnor  #kvinnorsvåldmotmän  #mänsvåldmotmän  #kvinnorsvåldmotkvinnor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...