onsdag 15 december 2021

Sju spöken - Chris Priestley (9-12 år)

 

Jake har blivit inbjuden till ett ståtligt gods där han och några andra ungdomar ska få uppleva en mycket ovanlig rundtur. Medan deras guide leder dem från det ena storslagna rummet till det andra, ska de få lyssna till historien om sju spöken som hemsöker godset. 

Men konstiga skuggor förföljer Jake genom huset, och för varje berättelse han får höra blir han alltmer illa till mods. Långsamt börjar han förstå att något är väldigt, väldigt fel ...

En klassisk spökhistoria med ett mycket oväntat slut, sedd genom den unge Jakes ögon. Med suggestiva, gotiskt inspirerade illustrationer av författaren själv.


Sju spöken - Chris Priestley (9-12 år)

Oj, oj, oj, här är det spökisar minsann! Häromdagen var ett barn inne i butiken tillsammans med sin mamma och letade spökhistorier, det bara lös i ögonen på honom. Han bubblade av skratt när han berättade om allt hemskt han läst om. Han ville ha mer, mer och mer. Här har vi en spökis som kanske skulle passa? 

Vad händer om jag sätter Sju spöken i händerna på en mormor eller farmor? Tänker hon bort den då, för att den är för ruskig? (Den är avpassad för 9-12 år). Vi tänker så olika i alla våra olika generationer, när vi tänker för en annan. Kanske tror vi att det är som när vi var där, om vi nu minns det. Jag hör dem ofta säga att texten är för liten, för lång, för kort, för tjejig, för killig eller för hemsk. Är utgångspunkten barnet då eller hen själv? Jag vet inte, men undrar ofta. Hur allmängiltig ska en text vara för att passa? För hemskheter krävs oftast att barnet är med i butiken, att hen är med och insisterar på att; - det där vill jag läsa. Jag ler när jag hör om hur olika vi alla är, såklart går det inte att hitta något som passar alla. Vi är ju ändå ganska olika, vi alla, eller hur? 

Sju spöken känns perfekt som läsning strax före frukost. Den som är modigare än jag kan läsa den på kvällen, strax före läggning, förstås.

A..




#Sjuspöken  #ChrisPriestley  #barnböcker 9-12 år #Argassoförlag  #roslagensbokhandel  #välkommentillbokhandeln  #välkommentillnorrtälje   #kulturtorget #Lillatorget  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...