lördag 4 december 2021

Kursen : 10 lektioner för ett hållbart näringsliv - Lisen Schultz och Erica Treijs


Klimatförändringar, politisk oro och pandemier utmanar rådande affärsmodeller och regelverk. Näringslivet verkar i en helt ny omvärld, där rapport efter rapport visar att de ekosystem vi alla är beroende av håller på att kollapsa. Samtidigt ger framsteg inom teknik, vetenskap och internationellt samarbete nya möjligheter att ställa om, tänka långsiktigt och hållbart. Inte minst samhällets svar på covid-19 visar på vad vi faktiskt kan åstadkomma tillsammans. För att klara klimatutmaningarna krävs en liknande kraftsamling, där näringslivet har en nyckelroll.

Den här boken bygger på det Executive-program som Stockholm Resilience Centre erbjudit några av de mest inflytelserika företagsledarna i Sverige. Tillsammans omsätter deras bolag nära hälften av Sveriges BNP, sysselsätter hundratusentals människor och når miljontals kunder världen över. Hur dessa ledare hanterar omställningen kommer att påverka oss alla.

Bland de ägare, vd:ar och investerare som träder fram i boken och berättar om transformationen finns Henrik Henriksson, Scania, Marcus Wallenberg, SEB, Niklas Zennström, Atomico, Caroline Berg, Axel Johnson, och Eva Karlsson, Houdini.

Förord av Börje Ekholm, vd Ericsson, och Carl Folke, professor Stockholm Resilience Centre och Beijerinstitutet.


Det här är fantastiskt, tänker jag. Jag tänker också att det är självklart att de stora måste gå före, ta sitt ansvar. De stora företagsledare har pengar och avkastning för ögonen, det är deras jobb och vilja, men de, precis som alla vi andra kan ha flera tankar i huvudet samtidigt. Vi ser hur vi måste ta ansvar för en omställning, vi ser att var och en måste, att det inte går att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det inte finns. Jag gör, försöker, även om jag bara är jag. Jag hoppas verkligen att alla de som har flera hundra eller till och med tusentals anställda i sitt företag också gör. Deras ringar kan ju onekligen bli mycket större än mina små. För mig är det viktigt att jag gör eftersom jag också ser och förstår att det gör skillnad. När vi talar i bokhandeln om omställning, nya tankespår om miljö och moder jord, så ser jag att vi skrapar i varandra och gör större och större ringar och därmed når fler. Tänk, om man kunde påverka en anställd krets på 1000 personer, som i sin tur påverkade alla de har omkring sig? Det vore vackert. Det är vackert. 

Kursen : 10 lektioner för ett hållbart näringsliv av Lisen Schultz och Erica Treijs - görs flera unika steg. Man möts, funderar och samtalar och hittar nya vägar. Det gör skillnad.  Att skapa ringar på vattnet, att plötsligt se dominoeffekten är rent magiskt, eller hur? 

Det här är en bok för dig som vill läsa om företagsledare och förändringsprocesser. Det här är en bok för dig som tror på ett framåtsyftande samhälle. Det här är en bok för dig som månar om näringslivet och se hur de hittar nya lösningar. 

Njut dagen som den bästa!

Anette Grinde





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...