fredag 10 december 2021

Välkommen, du nya dag!



Idag är en ny dag. Jag hoppas att kvinnan som kom in i butiken igår mår bättre i själen i dag. Hon var riktigt arg för att boken inte kommit.

Förlag, transporter, människor och en hög belastning gör saker med våra leveranser. De gör sitt bästa men ibland strular det ändå. Allt samverkar och jag lovar att jag gör mitt bästa och lite till för att det ska bli bra. Jag styr dock inte över pappersfabriker, tryckerier, förlag, tillgång hos distributörer, elpriser, corona, andra sjukdomar eller transporter. Jag gör mitt bästa och lite till, jag lovar.

Jag ber dig att försöka avstå vrede mot mig, dig själv och andra i butiken. Ja, på andra platser också. Försöka, ja, jag vet att vår reptil i oss ibland tar sig fri, men ändå. Det sägs att vi inte behöver agera på allt, vi kan behärska oss. Vi kan välja om vi ska skada, skälla, säga dumma saker, visa vrede eller ta allt vårt eget (utan att se människan vi möter) för självklart.

Ja, nej, vi kanske inte alltid kan välja det godaste eftersom vår reptil inom oss ibland tar över, som om den hade egen makt över oss, men ändå. Vi kan stanna till när vi är stressade eller förbannade, ta ett djupt andetag och försöka ta fram det vänliga och mer stillsamma i oss. För att det ger gott för fler. Vi är inte ensamma på jorden, inte ens nära oss själva. Det finns fler omkring oss som har det tufft, försöker göra sitt bästa eller kanske t o m bara leva.

Mitt val idag är goda samtal, möten som skapar mer och så mycket service jag bara är mäktig att ge. Jag lovar att försöka mitt allra, allra bästa, men också jag är människa och beroende av att du möter mig med någon form av värdighet. Vi samverkar - vi alla tillsammans - eller hur? 

Idag är en ny dag. Jag hoppas på värme och vänlig omsorg, både från mig och mot mig. Och mot dig likaså, i varje enskild stund. Jag hoppas att du får en alldeles fantastisk dag.

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje idag.


Anette Grinde
bokhandlerskan
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...