tisdag 5 december 2023

Tidvatten. Per Wästberg.



Per Wästberg

Tidvatten strömmar in och utplånar sakta livets spår i sanden.

Ett tjugotal minnesporträtt av döda vänner och närstående flätas samman med tankar på vägen genom åren – från upptäckterna av Stockholm i tolvårsåldern till den oväntade lyckan i den sena kärleken. Vemodiga stråk blandas med komik och humor i en hyllning till läsande och skrivande, till hur andra formar oss till nya möjligheter. I ett förtätat, uttrycksfullt språk, med skarpögda detaljer och en i grunden hoppfull livssyn sammanfattar Per Wästberg över åttio års författarskap.

”Skriva är ett av många sätt att lära sig läsa.  Böckerna har varit min lekplats, mitt nöjesfält, mitt universitet. Bokstäverna är mitt rikes budbärare med kunskap och fantasi i ständigt nya föreningar. Även då jag varit som mest utåtriktad, resenär i handlingens värld, hade jag varit olycklig utan timmar för att skriva och, viktigare, läsa andras förunderliga skapelser.”

Per Wästberg har sedan debuten 1949 skrivit ett stort antal böcker inom de flesta genrer. Han är ledamot av Svenska Akademien sedan 1997 och var under åren 2005–2020 ordförande i dess Nobelkommitté. Han har tidigare bland mycket annat varit chefredaktör för Dagens Nyheter, ordförande i internationella PEN och i Samfundet S:t Erik, och han var medgrundare av Svenska Amnesty.



#Tidvatten #perwästberg #roslagensbokhandel #kulturtorget 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...