torsdag 28 december 2023

Melancholia. Jon Fosse.



Nobelpriset i litteratur 2023. Jon Fosse. 

"Jag har rest till Tyskland, till Konstakademin i Düsseldorf, för att utbilda mig till landskapsmålare. Jag är landskapsmålaren Lars Hertervig. Jag ligger på sängen, i min lila sammetskostym. Jag håller min pipa på magen. Jag skulle ha varit i ateljén, för idag skulle Hans Gude se på tavlan jag målar. Men Hans Gude kommer inte att gilla min tavla. Han kommer att tycka att jag inte kan måla, att jag inte har vid konstakademin att göra, att jag hellre borde ha varit i Stavanger och målat hus och väggar."

Lars Hertervig (1830–1902) räknas idag som en av Norges stora målare, men av sin samtid betraktades han som en bortkommen galning. I Melancholia får vi möta honom i tre tidsavsnitt: 1853 när han blir utkastad från sitt hyresrum i Düsseldorf därför att han förälskat sig i dottern i huset, 1856 när han rymmer från Gaustads hospital, och slutligen indirekt som pojke via den döende systern Olines minnesbilder av honom. Med djup inlevelse rör sig Jon Fosse tätt intill honom – hans självhävdelse, hans förnedring och misär – och skapar en starkt gripande bild av hans öde.

I den svenska översättningen är de ursprungligen två delarna av Melancholia sammanförda i en volym.



Vi läser Jon Fosse, nobelpristagare i litteratur 2023. Vi gör det för att vi vill läsa någon (eller några) av pristagarens böcker, för att det är av intresse att upptäcka författaren och för att de lär oss något om andra. Vi läser med eftertänksamhet för att tala om texterna i en grupp så småningom. Vad lyfter vi då? Texten? Sättet att skriva? Hur den möter oss? Konstnärens liv? Författarens tanke? Ja, det återstår att se när människorna möts i rummet för att samtal - tillsammans - om vad texten gjort med oss.

Tanken med ett samtal är att fundera över texten, över innebörden, sättet att skriva och hur vi möter den. Vi är där för att lära oss nytt, lyssna på andra och utforska vad den betyder. Ja, vara öppen för att låta texten och samtalet lära oss något nytt. 

Vill du delta i samtalet?

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje! 




#bokvalsbordet #bokcirkeln #roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs #nobelprislitteratur #jonfosse #larshertevig 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...