onsdag 13 december 2023

Klass nr 4/2022.


 

I tidningen Klass nr 4/2022 (ja, jag ligger efter) hittar jag en artikel om Annie Ernaux. Jag påminns om Ernaux fantastiska texter. 

Ernaux är en begriplig nobelpristagare som lästs av många. Vi har njutit mycket av hennes texter i bokhandeln och haft många goda samtal med läsare som kunnat förstå och se hennes texter, men också de som inte kan. Vi är olika som människor, har olika erfarenheter och kunskap och förstår därför olika. Vi kan lära oss, om vi vill. Det är magiskt att upptäcka mänsklighetens olika skikt. Det kräver något (ja, kanske t o m ganska mycket) av oss när vi vill se något nytt, lära oss mer om oss själva i mötet med andra. Att tala om Ernaux texter är fina och exakta, skapar lust, förståelse och ny kunskap.  Ja, ilska också, för att hon skriver om livet. Läsning och samtal är magi.

Jag tackar för Annie Ernaux som nobelpristagare. Jag tackar för möjligheten till fantastisk läsning. Jag tackar alla er som deltagit i samtalen om Annie Ernaux texter under året som gått. Tack. 

A..


#annieernaux #klass #arbetarskrivare #omständigheter #kulturtorget #platsendärsamtalförs #nobelpris #litteratur 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...