tisdag 12 december 2023

Från Östermalm till Hinseberg. Monica K. Guerra.

 


Toppmäklaren som hamnade i fängelset. En berättelse om tiden i kvinnofängelset.

"Domen kom den 30/7-2019 och var på hela fyra år. Jag minns inte vad jag tänkte när domen föll, men hela min värld snurrade, som om jag befann mig upp och ner. Jag måste ringa mina barn, tänkte jag. Men mina döttrar hade redan fått reda på detta då tidningarna hade hunnit skriva om det innan jag fick domen i handen."

2018 mottar Monica ett gåvobrev från vad hon tror är hennes mamma. Det ska visa sig bli början på en lång livsavgörande resa som kantas av ångest, tårar och förvirring när hon blir dömd till att sitta inne på ett av Sveriges mest omtalade fängelser.

Från Östermalm till Hinseberg är Monicas historia, hennes upplevelser av tiden där hon inte bara försöker överleva, utan även söker upprättelse.




Hur gör vi när livet drabbar oss på ett sätt vi inte rår över? Hur skulle du göra om du hamnade i en bedrägerisituation som du inte kan hantera? Vi talade med Beata Hansson nyligen som skrivit boken Drömmen om Tom Walter. Vi talade om bedrägerier, mail, dokument, luckor i vår uppmärksamhet och hur lätt det är att missta sig. Jag tänker att livet är farligt, att det är något att se upp med. Ja, kanske inte alltid, men nästan. För hur blir det när vi misstar oss om människor, sådana vi tror gott om? 


Den här boken handlar om Monicas historia. För oss att läsa om, begrunda. Vad hade hänt om det var jag. Eller du? 





#frånöstermalmtillhinseberg #monicakguerra #roslagensbokhandel  #idusförlag #kulturtorget 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...