söndag 17 december 2023

Förinta världen ikväll. Stina Jackson.


Förinta världen ikväll. 
Stina Jackson. 


Vad har jag lärt mig av läsningen och samtalet om boken?


Vi läste Förinta världen ikväll av Stina Jackson. Berättelsen är mörk och människorna ägnar sig åt destruktivitet och förtvivlan. Det är en grupp människor, ja, nej, kanske inte en grupp, det är många olika individer och konstellationer, men med liknande typ av destruktivitet. Inte lika, för varje människa är unik. Det rör sig om personligheter, beroenden och utsatthet. De har olika bakgrund, olika livsförutsättningar. De utnyttjar och utnyttjas. Lämnas utanför, håller sig utanför. Vill delta, behöver en tillhörighet, men förmår inte alltid. Sådana är vi, varje människa, i olika grad. Kan vi bättra oss, ändra oss? Vill vi? Förmår vi?


Vi talar om beroenden. Var de kommer ifrån och hur de förvaltas. Alltså, hur var och en lever med det den fått genom sina gener eller sin miljö. Eller genom livets tillfälligheter och möten. Vi talar om maskrosbarn som tar sig ur och vi talar om de som blir kvar i missbruk eller utsatthet. Vi talar om psykisk ohälsa och dess nyanser - vad kommer först, beroendet eller ohälsan?


Den som är utsatt som barn (kanske bara) stänger av sitt känsloregister för att överleva. Är det en medveten eller omedveten överlevnadsstrategi? 


Vi talar om hopp. Hur hoppet och möjligheterna ser ut. Några säger att det är hopplöst, andra ser ljuset i texten. Vad är det som gör att den ena läser in en hel tirad av hopp och möjligheter i orden: väck mig när vi är framme medan andra bara ser att det är kört för personen? Ja, kanske läsarens egna filter och erfarenheter? Kanske hur var och en tolkar berättelsen,  eftersom vi gör det utifrån vilka vi själva är. Författaren har sin tanke, förstår sin text på sitt sätt. Jag förstår den utifrån hur jag är eller hur jag försöker se utifrån nya perspektiv. Du gör som du gör. Olika eller nästan lika.


Om jag vill lära mig nytt måste jag gå utanför mig själv, utanför mitt egna filter. Jag behöver se från ett annat perspektiv.  Det är (lite) svårt, kräver uppmärksamhet, men det är inte omöjligt. Det är fantastiskt när det sker.


Jag tackar för samtalet. Jag tackar för läs- och samtalslusten. Jag tackar för fikat. Jag tackar för människorna i rummet. Jag tackar för författaren som lagt stort krut på text, historia och bakgrundsforskning. Tack.


Samtal i en bokcirkel gör skillnad. Det gör skillnad för uppfattningen om boken. Det gör skillnad för min kunskap. Och din, om du låter den. Samtalet är, för mig, magi.


Tack, för ett gott samtal!




#förintavärldenikväll #StinaJackson #roslagensbokhandel  #kulturtorget #magiskasamtal #fantastiskamänniskor  #solsken och #destruktivitet 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...