torsdag 7 september 2023

Mitt Roslagen; Bokhandeln ska leva!


Nej, bokhandeln ska inte stängas, låsas eller läggas ner. Bokhandeln ska leva. 

Bokhandeln och all dess kultur ska fortsätta vid Kulturtorget i Norrtälje. Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje ska fortsätta att sälja böcker, samtala i bokcirklar, vrida och vända på viktiga frågor, spela spel, samarbeta med föreningsliv, näringsliv, andra organisationer  och kommunen. Vi ska dansa på torget, arrangera Norrtälje litteraturdagar 2024 och framåt och fortsätta roa oss med litteraturen. Vi ska helt enkelt leva vidare, här i vår vackra stad. Visst vill ni väl det? 


Artikeln i Norrtelje Tidning häromveckan berättade att bokhandeln var till salu. Jag behövde berätta det för att någon inspirerad kraft ska kunna börja tänka i de banorna, åtminstone framåt. Jag letar efter någon som vill göra stordåd för sig själv och andra. Platsen ska säljas som bokhandel - och fortsätta att drivas som bokhandel. När detta sker får tiden utvisa, kanske tar det några år. Jag är kvar, driver bokhandel och kultur - ja, säkert i flera år, så länge det behövs. Ja, jag är kvar tills den nya stjärnan kommer. När jag är klar, ska någon annan ta vid. Bokhandeln och glöden ska bestå.


Jag tänker inte ge upp. Jag tänker inte kasta in handduken. Jag tänker inte stänga butiken. Jag trivs. Jag njuter. Jag tycker att det är skoj med människor, samtal, kultur och litteratur.


Häromnyss hade vi folkdräktsvädring och teater på Kulturtorget. Det var otroligt roligt att se stoltheten och glädjen i folkdräktsfolket, höra dem berätta om sina dräkter och att se och höra teatern och kören från Roslagen Kalevala spexa loss på torget. Visst blir man glad av kultur? Tack, alla ni som bidrog. Tack, alla ni som kom. Vad vore vi utan er som vill njuta av kultur i olika former?


Planering pågår just nu för fullt för bokprat, klimatfunderingssamtal, demokratiprat (spel), boksigneringar och poesi. I slutet av september kommer författarna till den vackra boken Öbor. Då ska vi prata om hur det är att bo på öarna i vår ljuvliga skärgård och vad som gör just dessa människor magiska. I oktober kommer Mats Söderlund och pratar om boken Härlig är jorden : om fjällen, vädret och allt det som ännu inte gått förlorat. Det mötet arrangerar vi tillsammans med Naturskyddsföreningen i Roslagen. Samarbeten med andra föreningar gör mig alltid glad. Det ger alltid mer till fler. Alla fantastiska författare och samarbetsvilliga organisationer är verkligen guld för själen. Jag hoppas att du vill komma och lyssna när vi bjuder in till dessa möten. Välkommen, ska du vara.


Vår lördagspoesi är alltid den första lördagen varje månad, där poeter läser egna texter på ett tema. Vi börjar när kyrkklockan slår två slag. Hel timme, inte halv. Prat om mat och klimat, med fokus på våra lokala matproducenter, står på schemat i mitten av september: hur tänker de kring klimatfrågorna i sina verksamheter? Maten är ju livsviktig. Hur ska vi se på de lokala producenterna? Kanske är dessa småbrukare de viktigaste av alla?  


Bokhandelns bokcirklar är sociala samtalsforum och lärdom av hög kaliber. De som deltar läser, lyssnar, lär av varandra och bearbetar sina känslor tillsammans med cirkelvännerna. De skapar nya kontakter, läser böcker de annars inte skulle hitta och hittar nya frågor att fundera kring. Det är roligt att upptäcka hur annorlunda en bok blir när man talar om den. Alla samtal i den här bokhandeln är nog det bästa av allt. Det vill jag - för allt i världen - inte vara utan. Du är välkommen, du som vill delta.


Ja, som ni ser fortsätter vi med bokhandel, kultur och viktiga frågor. Ja, lek och stoj också. 


Hur många småstäder har 150 kvm bokhandel och ett aktivt kulturdriv på platsen? Det vill vi fortsätta att ha, eller hur? Varmt välkommen, ska du vara.


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

tfn 0708905731

www.roslagensbokhandel.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...