söndag 24 september 2023

Hudens avigsida. Jeferson Tenorio.


 

DNs lista är av intresse, både för bokhandeln, för andra litteraturinstanser och för läsare. Det är inte säkert att vi alltid tycker som DN, men det glädjer oss när vi möter litteratur som vi sen också hittar där. Vi kan tänka olika, men vi tycker om att vi och andra upptäcker något bortom de vanliga spåren. 

Vi uppmärksammar inte bara litteratur som når topplistorna hos oss, vi ser gärna på utgivningen från de mindre förlagen och försöker möta böckerna bortom de stora listorna och de större förlagen. Vi gör det för att vi vill se och upptäcka litteratur från hela världen, från både nya och gamla författare och för att vi är nyfikna på annat än de vanliga spåren. Vi är här för att upptäcka mer, bli berörda, upprörda och för att lära oss mer. Och kanske framförallt - att samtala om allt det vi läser och upplever. 

På vår bokcirkellista just nu hittar vi t ex Hudens avigsida av Jeferson Tenori. På listan i DN 23/9-23 hittas den nu på 9e plats. Ja, den hör hemma på listan, tänker jag. Och vi är glada att vi redan har upptäckt den. Det är en bok att läsa. Jag önskar att DN också upptäcker t ex Bristen på ljus, så att fler läsare upptäcker den. Den har ännu inte hittat till DN. Det är synd, eftersom den är fantastisk. 

Hudens avigsida handlar om en son som skriver om sin far. Den handlar om faderns liv. Det är en son som utforskar sin bakgrund, sin far och sin mor och deras liv. Det berättar därmed också om hans eget liv, hans egen sorg och hur vi döms in i något för att vi är födda dit vi är födda. Inte alltid, förstås, men ibland - och för några, ofta. Döms, här utifrån hudfärg. 

Rasism och fattigdom är - kan vara - sådan. Strukturerna sitter så hårt i ett samhälle att de kräver människors tydliga strategier och uppmärksamhet för att fungera, se bortom strukturerna. Hudfärg och fattigdom spelar roll för den som drabbas, men inte för den som inte vet hur det är. Den som är vit eller har mat på bordet utan ständigt stret kan inte veta hur det är att dömas för något vi inte rår över, vi kan inte ens föreställa oss. Varje gång jag läser romaner om människors nödvändiga strategier för överlevnad eller för ständiga kommentarer undrar jag över mänskligheten, hur det kommer sig att det inte blir bättre. Girl, woman, other - flicka, kvinna, annan - var en sådan bok. Den handlade om tolv kvinnors liv i London och den påverkade mig starkt, precis som Hudens avigsida nu gör. 

Jag kan inte föreställa mig hur det är att varje dag vara beredd på gliringar, hot och dumheter för att jag är född till något, av någon, som jag inte kan rå över, där jag är lika alla andra människor i alla andra hänseenden. Jag kan inte föreställa mig det och blir förskräckt när jag läser om det, hur människor har det. Här rör det färg, men det kan också röra t ex handikapp, sexualitet, hemvist , hälsa eller religion. Ja, ett val eller inte. 

Flicka, kvinna, annan
hade ett annorlunda, poetiskt vackert språk. Det krävde annat av mig än vanligt, men var startmödan värd. Den skapade många tankar i mig, och många goda samtal i cirklarna, men den skaver i evig tid. Orättvisan som kommer av hudens färg är makaber. Samma lika, fast förstås helt annorlunda, händer i Hudens avigsida. Språket i Jeferson Tenorios bok är enkelt, lättläst, men det kräver av mig att jag står ut med orättvisan, som är tydlig och självklar. Den finns där, vare sig jag vill eller inte. Den går inte att blunda för. Jag förstår vad som komma skall, men vill veta hela historien. När jag inte vet, inte bryr mig om, struntar jag också i andra människors liv och våndor. Det vill jag inte. Det här är viktigt för mig att läsa, intressera mig för, lyssna till. Det är enkelt och begripligt, svårt och obegripligt och något att sätta i händerna på alla och envar. Hur gör vi världen till en rättvis plats?

Hudens avigsida bör klättra på DNs lista, tänker jag, och den bör prisas än mer än den redan gjorts. 

Läs, bara läs! 

A..



#brasilien #hudensavigsida #jefersontenorio #tranan #bokförlagettranan #roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs #jagärläsare #premiojabuti 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...