fredag 15 september 2023

14/9-23. Tack.



 Idag ber jag att få tacka Gabi och Katja hos Wallins Kaffestuga för att vi fick föra samtal om mat & klimat på deras plats. Det var fullsatt och sorlet spred sig varmt i rummet.  


Jag tackar matproducenterna; 


  • Anette Gustawson - Billinge gård,

  • Gabriele Bodegård - Gabis granna grönsaker och

  • Moa Larsson Sundgren, Roslagens Njauta 

 för att de berättade hur det är att producera mat med utgångspunkt från deras respektive gårdar, som alla är olika stora och med olika inriktning. De berättade om markerna, förhållningssättet, gödsel och djur. De berättade om torka, regn, jordmån, årstid, diesel, traktorer och lönsamhet. De berättade om tiden som inte räcker till och hur man når konsumenterna. 


Vi pratar om att vara självförsörjande (i Sverige och lokalt), vi pratade om vilken typ av mat vi vill ha (utan tillsatser och kemikalier, årstidens grödor, närproducerat) och vi pratade om hur vi får tag på maten. Ja, vi pratade om mer än så, men återigen tog tiden slut. Som den ju nästan alltid gör när vi har viktiga ämnen på vår agenda. Det här är ämnen att tala om igen. Det finns onekligen en hel del att tala om. 



Att prata om mat och klimat berättar om många olika frågor som vi behöver lösa i samhället, vi behöver se bilden både större och mindre och vi behöver använda konsumentmaktsverktyget på fler och andra sätt. Vi behöver informera och vi behöver påverka. Vi - du och jag - behöver också ta ställning. Vad vill vi ha? Hur når vi dit? Kanske är det det viktigaste - vad du och jag gör? 


Om vi vill ha de mindre producenterna som månar av naturen, jorden och avstår kemikalierna - så måste vi hitta sätt som gör att vi gynnar dem. Vi måste handla av dem och vi måste stå ut med att det kostar. Vi behöver också handla mer direkt av dem, utan att ytterligare led tar en del av kakan. Ett av problemen med det är förstås tiden, vår egen men kanske framförallt matproducentens tid. Hur mycket tid tar rörelsen över landskapet, antingen i bilen på väg till ett försäljningsställe eller på markerna på väg att hitta ett bortsprunget får, rensa ogräset, utfodra korna eller skydda djuren från rovdjuren. Hur mycket tid finns till vårt förfogande? 


Jag tänker att de nära matproducenterna är viktiga för att jag ska få näringsriktig och hälsosam mat som inte färdats från andra världsdelar eller utmanats med kemikalier. Det i sig är viktigt för mig, mycket annat också, men självförsörjningen nära, att veta att det är härifrån och att det inte är besprutat är prioriterat. Det är bland annat vi konsumenter som behöver lyfta blicken för att se hur de arbetar, vilka förutsättningar de verkar under och vad vi är beredda att betala för att de ska kunna arbeta vidare. Inte bara vi, men vi behöver ta vår del av ansvaret. 


Gabis granna grönsaker har en försäljningsplats (Storbolsvägen, Rånäs) där man kan köpa direkt, utan mellanhänder. Hon levererar också på andra platser, med sin tid, för andras möjligheter. Det kan också finns möjlighet att prata med henne, antingen på hennes ekologiska gårdsförsäljningsplats eller i Wallins kaffestuga. 


Anette Gustawson driver Billinge gård (Roslagsbro) tillsammans med sin familj. Hon har just lämnat KRAV-kraven bakom sig, men månar om jord, djur och arbetar med brukandets förutsättningar. De säljer sina varor i närliggande butiken, men också på den egna gården. 


Moa Larsson Sundgren driver Roslagens Njauta och har ett starkt fokus på det naturnära brukandet. Hon har djur, växthus och använder maskiner så lite som möjligt. Gården ligger i Stabby, Väddövägen norrut, där man kan köpa varor från gården. Hon säljer också sina varor på marknader runt om i närområdet (kanske inom en 10-milsradie?). 


Vilka är deras värden? Varför gör de som de gör? Hur träffar det mig och mina värden, det jag ser som viktigt? Ja, det kan jag bara utröna om jag handlar hos dem, talar med dem och utforskar vad som är viktigt - för dem och för mig, för världens väl. 


Tre drivna kvinnor, skarpa, arbetsamma och otroligt inspirerande, driver sina verksamheter med själ och hjärta. De gör det varje dag, lyfter huvudet från kudden strax efter de somnat och ger sig i kast med en ny dag med nya glädjeämnen. De diskar, bokför, tar hand om ogräset som växer ohejdat, föser in korna som rymt, odlar foder, paketerar kött och tomater för att det inte kan ligga öppet, söker tillstånd hos myndigheter i exakta formulär som inte ger utrymme för förklaringar eller specifika förhållanden och ska samtidigt hinna möta kunden med fullgod glädje i hela sin själ trots att barnen skriker och EU eller Länsstyrelsen just nu kräver rapportering av markanvändningen på en hemsida som kräver särskild datorkraft och fullständig förståelse för deras regler och principer. 


Jag vill äta närproducerad mat, jag vill inte ha mat som åker från andra världsdelar. Jag vill att den ska vara obesprutad. Jag vill inte odla själv, även om jag kanske skulle vilja se växterna växa framför mig. Jag vill att någon annan lägger all sin tid och glöd på varje lins, böna, potatis, blomkål och lök och att jag får den till mig utan att jag behöver lägga flera timmars färd kors och tvärs över landet. Ja, kanske också utan att transportväsendet behöver färdas med bil/lastbil i massor av mil för att det ska nå mig. Så hur gör man det? Hur får man ihop den ekvationen? 


Konsumenten, sådana som du och jag, är de som kan se till att vi köper det vi vill ha. Vi är de som kan utmana, säga ja eller nej, för att det är dessa företagare - denna typ av människors produkter - vi vill ha i vår näringskedja. De som lägger liv och lust i sina verksamheter, avstår besprutning och hittar sätt som gör att vi kan få riktig mat på våra bord.


Gabi, Anette och Moa är exempel på sådana företagare som lägger liv och lust, all sin tid på verksamheten. Det finns många fler i vår närhet. Vi kunde inte möta de andra, för att de inte hade tid att berätta att de finns. Det hade inte Gabi, Anette och Moa heller, men de gjorde det ändå. Det gjorde det för oss, för att samtalet är viktigt. De har alla fullt upp med sina verksamheter i denna skördetid och flänger runt för att vi ska få deras fantastiska grödor på våra bord. Vilka arbetstidsregler gäller för en egenföretagare, tro? 


Jag, som konsument, kan styra vad jag äter, vad och var jag handlar och hur jag förhåller mig till resten. Jag kan avstå det kemikaliedrabbade varorna i de stora butikerna och istället gynna de som står för mina, min hälsas och vårt allas klimats viktiga värden. I det ligger det nära, det naturlojala, det besvärliga där jag måste kliva över lättjan att få allt serverat. Jag behöver anstränga mig. Jag, som konsument behöver ta ställning för vad som är viktigt - och följa den linjen. 


Om de här människorna, de riktigt drivna företagarna som gör gott för oss, driver sig själva långt över arbetstidernas gränser och trollar med knäna nästan varje dag, vill jag prata mer. De är viktiga för mig. Jag vill höra deras röster, se hur de har det. 


Med de miljö/klimatintresserade människorna som vill göra mer för sig själva och världens väl, vill jag prata mer. De är viktiga för mig. Jag vill höra deras avvägningar, se vad de bestämmer sig för. Hur de driver oss och världen framåt på ett konstruktivt sätt. 


Tack, alla ni som kom. Tack, alla ni som deltog. Tack, alla ni som bidrog. 


Anette Grinde

tfn 0708905731 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...