torsdag 23 maj 2024

22/5-24. Estunadräkten från Stensta.






Den siste teaterdirektören. 

Berättelsen om Benny Fredriksson.

Johan Hilton.


Jag läser en berättelse som gör ont i själen. Jag läser om en man, en människa som med lust, glöd, kunskap och vilja vill vara teaterdirektör. Och gjorde det därefter. Han ville och gjorde, åstadkom och skapade. Ville. Han finns inte mer. Drevet tog hans liv.


Att vara chef är det svåraste som finns. Det finns alltid människor som tycker och vill något annat. Ibland ska de hämnas, skada eller på annat sätt hävda sin rätt. Ibland lyckas de, med sådan råge att det måste ses som ett livsavgörande felbeslut för varje person som i en eller annan form deltog i akten. Drevet. Människor som ville ont. Viljan att fälla, få bort och skada. Och också de som teg och tittade på. Jag slukas och förundras av berättelsen om Benny Fredriksson, jag lär återkomma till den. 


Under onsdagskvällen (22/5-24) pratade vi om Estunadräkten i bokhandeln. Det var kul. Det var ett oregerligt sorl i rummet.  Erikskullegänget, kompletterat med Katarina från Gräddö, har nördat in sig på Estunadräkten som visar sig komma från Stensta. Jag älskar nördar.





Estunadräkten finns i några olika utföranden, med lite olika tyg, lite olika sömnadssätt och lösningar. De berättade om dräkten och kommer att forska vidare för att försöka hitta mer information om vems dräkt som finns sparad på museet (1880), om det finns fler och om det går att härleda varför den ser ut som den gör. Personerna - åhörarna - i rummet kom från olika håll, olika föreningar och var uppspelt glada över tillställningen. Jag tackar och bockar för Erikskullegängets information och modevisning. Jag tackar för åhörarnas bidrag, som också står för kunnande och nyfikenhet. Och jag tackar för glädjen i rummet. 


Nu behöver jag få fram den/de bästa kunnandet om Roslagsbrodräkten eller Rialadräkten för ett liknande samtal om den. Vem aspirerar på att vilja berätta om dessa dräkter tyger, stygn, häktor, sjalar och huvudbonader? En i taget, vem vet mest?


Idag ska vi prata om Bodil Jönssons bok Så fint att kunskap finns. Kanske kommer frågan om troll upp på bordet då? 


A..






   


#densisteteaterdirektören #bennyfredriksson #johanhilton #estunadräkten #roslagsbrodräkten #folkligdräkt #hembygdsföreningar #roslagensbokhandel #Kulturtorget #Sensusstudieförbund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...