onsdag 1 maj 2024

1/5-24. Våren är här.



Våren är här, vinterdäcken är avtagna och det knoppas i naturen. Jag har premiärkört min miljömarodör till bil, en finfin bubbla 1974. Det gör ont i mig när jag är miljömarodör, men bilen gör mig också en smula lycklig. Lycka och sorg är ofta olika sidor av samma mynt.


Vår. Det är lite varmare i luften och Lilla torget fylls av glassätare och skuttande barn. Några klänger på fontänen Havsstenen av Håkan Bonds från 1959, barn och unga hoppar och klättrar. De vrålar på sina föräldrar eller kompisar om hjälp. Snart, snart är fontänen på igen. Då hör jag vattnet, blir kissnödig, undrar om det regnar, tills jag inser att sommaren är här. Då står sommaren och turismen för dörren, men det är en annan tid. Vi är inte där än. Nu är den stillsamma knoppande ljuvliga våren här. Låt oss stanna i den, njuta här och nu, i denna vackra tid. Visst är det också hoppets tid?


Våren. Ljuset. Knopparna, de små blommorna, de färggranna tulpanerna. Jag ser årsrika människor dansa fram med nya steg, många stödda på den fantastiska uppfinningen rollatorer. De vågar sig ut. Isen och gruset är borta. Solen, värmen och ljuset värmer själen. Glassen pockar på uppmärksamhet utanför kiosken. Vi vill ut. Våren är en magiskt vacker tid, eller hur? 


Våren står för ljus, kanske därför också för hopp. Visst befinner vi oss i en samhällstid där vi längtar efter hopp? Vi talar om och ser krig, ond bråd död, kriminalitet, miljökatastrofer och annat elände. Det måste vi - se vår tid - och visst kan vi - för att vi är ansvarsfulla varelser och kan hålla flera tankar i huvudet, ja, även det tunga. Vi ser, blundar inte, men, ibland kan vi också behöva skärma oss, se ljuset. Det är en viktig del av livet. Ljuset, lättheten, glädjen, hoppet. Låt oss se det idag. Låt oss njuta värmen och solen, våren. 


Just här, just nu, vill jag lyfta hoppet och glädjen i att solen och ljuset värmer själen och alla möjligheter till en fantastisk dag, en fortsatt blomstrande vecka och en vår full av nya möten med andra människor. Möjligheterna är många. Vi kan odla grönt eller blomster, eller vänskap, vi kan repetera teater med våra vänner, vi kan promenera till torget för en glasstund eller möta en vän, vi kan vandra Roslagsleden eller elljusspåret. Eller vi kan hämta en hitta-ut-karta och leta kontroller i stadsmiljö eller i skogen över hyggen och snår. Det finns nya - små och stora - möjligheter en dag som denna. 1 maj är som ett startskott för något nytt, eller hur? Det ger värme i min själ, just idag ger nytt hopp om ljus i livet. 


Välkommen, våren. 

Välkommen, ljuset. 

Välkommen, hoppet. 

Välkommen, du nya dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...