fredag 31 maj 2024

31/5-24. Det bästa är platsen, böckerna och samtalen. Det bästa är människorna, författarna och ämnena.


 Det bästa är platsen, böckerna och samtalen. Det bästa är människorna, författarna och ämnena. Det bästa är möjligheten att lyfta viktiga sakfrågor. Det bästa är huset. Det bästa är livet. Och livet i kulturen.

Jag tänker kring bokhandeln och att det är en fantastisk plats. Jag tänker kring alla samtal, böcker och nya frågor som landar på mitt bord. Det är fantastiskt. Svårt, men ändå lätt. Och kulturellt viktigt.  


Jag har ordnat ganska många samtal och föreläsningar under mina bokhandelsår. Fler ska det bli, nya och gamla ämnen som spelar roll. Jag borde ha ordnat samtal om EU-valet och politiken, men kom dåligt till skott. Eller beror det till del på att politikerna inte svarar? Att jag gett upp om dem? Jag kanske får ta omtag och göra det till nästa val. Att ge upp är dumt. 


I juli ska den obehagliga frågan om våld i nära relationer hamna på bordet i bokhandeln när jag får besök av författaren
Ingegerd Smedensjö. Hon har skrivit I dina kvarter, som handlar om våld i nära relationer. Den 17 juli 2024 kommer vi att tala om den, om hennes arbete och kunskap, ja, om mekanismer, hur och varför. 


I Norrtelje Tidning (31/5-24) finns en artikel om Carola Jansson som har skrivit Han ägde mig. Hennes relation och hans våld har snurrat i media, men hur vi andra kan se och upptäcka en destruktiv relation är fortfarande svårt. Vi ser olika, eller blundar. Normalisering och att inte vilja se är delar som spelar roll. Eller att tro att det inte är min boll. Vems boll är det när någon i ens närhet blir fysiskt eller psykiskt misshandlad eller trakasserad i sitt hem? 


Ingegerd Smedensjös och Carola Janssons böcker finns i bokhandeln. Hör av dig - du som vill delta i samtalet om detta förskräckligt viktiga ämne. Du som kan, du som vill lära dig mer, du som ser och du som inte ser. Du gör skillnad när du deltar i samtalet. 


Vi alla behöver förstås se och lära oss mer. Se. Förstå.


Har du någon i din närhet som drabbas? Fattar vi? Vad gör vi när/om det sker? 


Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...