lördag 11 maj 2024

Jag tackar alla er som bidrar till glädjen.

 



Idag vill jag tacka alla er besökare och författare som bidrar till konstruktiva och goda samtal i den här bokhandeln. Jag vill tacka för alla goda förslag, alla viktiga ämnen, böcker, alla möten och fördjupande samtal. Det lär mig och oss nytt, får oss att tänka mer och bredare. 


Jag vill också tacka de förlag som är öppna, samtalande, generösa med värme och ger mig och alla vänner i bokhandeln möjligheter att möta författare för kvalificerade och viktiga samtal. Det ger oss mer kunskap och nya riktningar i livet. Hur ska vi annars lära oss nytt om vi bara ska grotta i våra egna tankar, i all vår ensamhet. Vi vill ju vidga våra vyer, visst vill vi?


Jag bjuder in till samtal, inte debatt. Det är ibland problematiskt, eller i varje fall lite svårt, eftersom det kräver att vi lyssnar till varandra. Syftet är att lära sig nytt, låta det möta sitt eget men ändå vara öppen för den andres tankar. Det är svårt och kräver uppmärksamhet, men så skönt det är när vi talar om nya frågor och inte bara säger nej, så här är det. Bara den som vill vara hörsam kan, eller hur? Jag njuter när det sker, eftersom det visar att det finns lärande i rummet.


Igår talade vi om boken ”I ett främmande rum” av Damon Galgut. Samtalet var fint, vackert, lärande och hyfsat lyssnade. Jag njöt av deras möte i rummet, det fanns hörsamhet och nyfikenhet där. Jag tackar och gläds.


Jag tackar alla er som bidrar till glädjen. Jag tackar och bockar så att det stramar i bakhasorna.


Jag önskar er alla en fantastisk dag. 


A..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...