fredag 17 maj 2024

Fredag 17 maj. Inte en norsk flagga i sikte.

 


Väddö Folkhögskola gjorde en briljant insats under Norrtälje litteraturdagar på Kulturtorget. En klass har läst Gisela Dahlqvists bok Mot alla odds under januari - maj. De har diskuterat ämnen, hittat sakfrågor, pratat med författaren, skrivit en sång, gjort ett nytt omslag, hittat nya vinklar och lyft sina röster på torget. Jag imponeras av insatserna, gläds över mod, kraft och kunskap och tänker att det de har gjort tillsammans är fantastiskt utvecklande för många. Klassen, skolan, läraren och författaren - borde skrivas om av Norrtelje tidning. Jag tror också att författaren gladdes åt elevernas insatser. Typiskt bra ämne. Typiskt bra grej att göra. Typiskt bra artikelämne för NT. Tack, Maria (lärare) och tack, Väddö Folkhögskola. Det känns bra i själen, efter det se har gjort.


Stina läste och sjöng sin poesi. Jag blir glad av hennes texter och sätt att framföra i ord och ton. Stina Bengs sång och poesi över torget är vackert. Tack. 


Charlie läste klurig text. Och rolig. Han får ihop omöjliga textrader till skratt, byter ämne, hittar nya spår som hör hit, men lika fort byter till något annat. Ägnar han sig åt förvirring eller är det solklart? En smula oklart, men klurig magi. Nästa poesilördag är temat juni. Jag hoppas Charlie kommer då. 


Några satt på torget, nybekanta. De pratade, begrundade, upptäckte små händelser. Oviktigt för någon, reellt påverkande för en annan. Vad gör nyanserna för dig och mig? Att upptäcka ger nya värden för dagen.  


En god mängd författare språkade med varandra, med kunder och i mikrofonen. Ja, med mig också. Så mycket goda böcker som är skrivna, så många fantastiska ord, tankar och viktiga spår. Jag ler, våndas, gläds och njuter av människorna som kommer till min plats.  De lägger manken till, förstår, försöker och pratar med varandra. Samtalar, lyssnar och utvecklas. Att vara författare är väldigt mycket mer än att skriva, vill jag lova. Jag tackar dem för deras skrivande, liksom deras lust och glädje. Jag tackar för att de kom till min plats på jorden.


Därutöver är Gabis ekologiska kallpressade rybsolja slut. Det blir inget annat nu, säger Leif. Den är bäst. Så nu behöver hon komma till Norrtälje igen. Ty flaskan är tom. 


Tack, för dagen. Imorgon är en ny dag.  Ny upplevelser och möten står för dörren.  Vad, vem och varför återstår att se. 


A..



#gabisgrannagrönsaker 

#roslagensbokhandel #egenproduceradbank #RoslagensSparbanksstiftelser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...