onsdag 15 maj 2024

14/5-24. Vi badade i sol, lapade sakta i oss ljuset som flödade över det vackra Kulturtorget. (Norrtälje litteraturdagar)


Vi badade i sol, lapade sakta i oss ljuset som flödade över det vackra Kulturtorget. Jag njuter, även om jag oftast är inomhus. Sol är njutning. 


Norrtälje litteraturdagar pågår den här veckan. Bokhandeln är initiativtagare och projektägare - och några medarrangörer bistår med sina arrangemang. Igår kväll talade författare Fredrik Sjöberg på bibblan i Norrtälje. Norrtälje bibliotek var då arrangör för arrangemanget och Sjöbergs ämne var Gunnar Brusewitz. Det var ett fint - och roligt - föredrag som gav mersmak både till - läsning och utforskande av - Fredrik Sjöberg och Gunnar Brusewitz. Dessa herrar kan vi gott tala mer om i bokhandeln. Det finns litteratur att läsa, illustrationer att begrunda och sammanhang att samtala om. Tack, Fredrik Sjöberg för ett njutbart föredrag. 


I bokhandeln mötte vi - på dagen - Ann Lagerström. Hon talade om jakten på meningen och existentialism. Oj, 90 minuter om meningen med livet och jakten på meningen. Det var ett ljuvligt samtal, som vi gärna vill göra mer och igen. Ja, det vill jag ju ofta av de samtal där deltagarna engagerar sig, där ett antal personer vill och vågar. Ja, det går finfint att också bara lyssna, man måste inte ge uttryck för sina tankar, men man får. Samtalet i bokhandeln var välbesökt och tillförande. Jag tackar Ann Lagerström och alla som kom och deltog. Tack. 


Igår hade också samtalsgruppen för män en sejour i bokhandeln (efter stängning). Jag lyssnade på Fredrik Sjöberg på bibblan och Charlie ledde männen i kluriga och viktiga ämnen i bokhandeln. Jag tror att de fick en god samtalsstund med viktiga frågor. Tack, Charlie och tack, ni män som deltar i samtal om liv, sorg och lust. Tack. 


På bibblan tittade en kund fram till mig och frågade om hur det gick med försäljningen av bokhandeln: sådär, svarade jag, den är till salu, ja, men jag har ingen köpare på tråden. Bra, sa han, jag hoppas att du blir kvar. Jag tänker det som beröm för den verksamhet jag bedriver - och gläds. Det gör mig glad att människor uppskattar det jag gör på Kulturtorget, i bokhandeln och i bygden. Tack. 


Igår var, som oftast, en lång arbetsdag, men jag är tacksam för solen, för människorna, för kulturen och för alla fantastiska samtal som förs i min närhet. Samtal, möten och kultur är livsviktiga, eller hur?


Också idag står kulturen på agendan. Förstås. 


Välkommen, du nya dag!  


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

tfn 0708 905 731 - info (snabel-a) roslagenbokhandel.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...