tisdag 7 maj 2024

7/5-24. Har jag sagt att jag älskar föreningslivet?


Har jag sagt att jag älskar föreningslivet? Jag ser det som en väldigt viktig samhällsfunktion, där människor kan samlas, utöva aktiviteter tillsammans och skapa möten till en billig penning. Det mesta sker på ideell basis, människor lägger tid och mjöl i vågskålen för det viktigaste som finns, gemenskap tillsammans. Roslagens Sparbanks stiftelser är en god samverkanspart i det. Jag ser en liten, liten del i allt stiftelserna gör, men det lilla jag ser är häpnadsväckande. Min själ tar lyckoskutt. De skapar väldigt mycket gott för bygden, de hjälper och lyfter. De är möjliggörare av rang.


Stiftelserna bidrar till kultur och viktiga aktiviteter. De ser till att aktörerna - föreningslivet - kan skapa lust och rörelse hos alla åldrar, barn, unga, vuxna och årsrika nås genom föreningarna. Gubbsen träffas i iskalla lokaler, ungdomarna dansar, spelar basket, åker till Italien eller Göteborg, de mitt i livet jazzar loss på stadens vackra gator och torg tillsammans med de årsrika som vickar på höfterna med eller utan stöd av rullatorerna. 


Öarnas dag hos Blidö sockens hembygdsförening syftar till att upptäcka öarna och människorna runt Blidö, värmepumpen för vinteraktiviteter hos Erikskulles hembygdsförening kommer att kunna generera möten utan vinterkläder på, vädringsdagen för folkdräkter vid Kulturtorget kommer i Mångfald Tillsammans regi att lyfta textil, dräkter och också lyfta hembygdsföreningarnas kraft i Roslagen. Det ska också, med stiftelsens hjälp till fler, bli roliga föreställningar i höst, liksom dans för funktionsnedsatta. Storholmens ska sy specialstygn, ja, vanliga stygn också bland alla andra fantastiska aktiviteter de gör där. Norrtelje biljardklubb och Norrtälje musikkår driver också verksamhet som gynnar flera ålderskategorier. Det är en fröjd att se. Ja, föreningslivet gör stordåd. 


Jag häpnar över mängd och engagemang, glöd och lust. Jag häpnar och gläds. Ja, föreningslivet har det tufft när studieförbunden tvingas till neddragningar och omstruktureringar, men många gör massor ändå. De gör allt de kan och förmår. Jag tänker att många föreningar skapar livskvalitet och hälsa för många. Med Roslagens Sparbanks stiftelser blir det mer, det är helt klart att deras bidrag och uppmärksamhet gör enormt stor skillnad.


Tack, stiftelserna, för allt ni gör. 

Tack, alla föreningar, för allt ni gör. 

Tack, alla ideella krafter och engagerade människor, som gör kultur möjlig. 


Tack.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...