onsdag 24 april 2024

Vem kommer, vem kommer inte?

 

Välkommen till bokcirkeln, samtalet eller föreläsningen.


Jag får ofta frågor om vem som kommer, vem som inte kommer och varför. Alltså, när vi väntar på att starttiden för samtalet ska infinna sig. Det ligger förstås mänsklig omsorg i frågan, men jag ber dig avstå. De som kommer, de kommer. De som inte kommer har sina skäl. 


Jag tänker att det är en omsorgsfråga, kanske en trygghetsfråga, eller kanske en rättighetsfråga eller ansvarsfråga. Vad har de sagt, avbokat, osv? Jag vet inte varför du frågar, det spelar heller ingen roll. Det får vara ditt skäl, inte värderat av mig. Jag vill inte föra andra människors skäl vidare. Jag vill inte värdera deras skäl eller görande, deras frånvaro, jag vill heller inte bidra till att andra gör det. Var och ens skäl är deras. Jag vill alltså inte svara på frågan, jag ber dig istället att ge dig till tåls. Och lägga fokus på de/oss som är där.


För mig är varje person viktig. För bästa grupp tar var och en ansvar för gruppen, kommer till samtalet och talar om boken. Varje person påverkar samtalet och gruppen. Men, ibland drabbas man av förhinder.


I mötet är det personerna som är på plats som är de viktiga. Det gäller vare sig vi är två, fyra eller sju. De andra är också värdefulla, men här och nu prioriterar vi de som är i rummet. Den som prioriterar samtalet och gruppen prioriteras i rummet.

 

Var och en spelar roll för gruppen, att de är där, men det är ändå var och ens prioritering som finns i hen. Jag kan säga att jag vill att ni kommer, för att ni är viktiga, men sjukdom, barnbarn, musik, jobb, resor, mm - resten av livet - kommer ändå ibland emellan.


Är det bara vi? Vi är inte bara, vi/ni är fantastiska människor - ni är här, vare sig ni är en, tre eller flera, ni är - här och nu - det viktigaste av allt. 


Välkomna!


A..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...