torsdag 18 april 2024

17/4-24. Tack, Gunilla von Perner (Samtalstrygg!)


Tack, Gunilla von Perner, författare till boken Bli och vara samtalstrygg

Tack, till er som deltog i samtalet, ni som kommer från bokcirklar, styrelser, föreningsgrupper, studiecirklar eller som föreläsare. Jag tackar er för att ni aktivt och intresserat deltog i samtalet och jag tackar er för att ni därmed också tog ansvar för utveckling av er själva och de grupper ni medverkar i. 

Jag tänker att samtal är livsutvecklande och att varje försök att utveckla oss själva (i en grupp) också är bra, för att vi då också tänker på vår plats i gruppen, hur vi tillför och hur den fungerar tillsammans. 

Bli och vara samtalstrygg finns många reflektioner och exempel. Jag tänker den som en bok att läsa med pennan och också återkomma till. Jag ser att vi aldrig blir färdiga, att samtalet behöver fortsätta och att var och en i en grupp är viktig. Vi kan utvecklas, både du och jag. Boken och alla löpande samtal är ett verktyg att komma framåt, men också vår egen vilja att se vad vi själva gör eller kan göra för samtalens och gruppens väl. 

Jag tänker också att samtalsdeltagarna är delaktiga i gruppens välmående. Vi talade inte om det, så precist, men varje person gör skillnad i en grupp. Det behöver de få göra, men också reflektera själv kring. Hur ser var och en på sig själv och sitt eget bidrag till samtalet? Hur upptäcker vi oss själva?

Jag tackar Gunilla von Perner, författare och jag tackar Sara Olsson, från Livslust förlag. Jag tackar var och en som kom, som bidrog, som lyssnade och som engagerade sig i samtalet. Tack, ni är guld för vår allas kunskap. Tack.

Boken finns även fortsättningsvis i bokhandeln. Välkommen, för ditt exemplar och för fortsatt reflektion om vikten av goda samtal.

Låt oss tillsammans - ständigt fortsätta att - utvecklas i samtalen.


/Anette Grinde 

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.

Tfn 0708905731.



#gunillavonperner #livslustförlag #samtalstrygg #roslagensbokhandel #platsendärsamtalförs #kulturtorget @roslagensbokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...