tisdag 9 april 2024

Hur ska jag och deltagarna tänka när politiken aldrig svarar eller deltar i samtalet?


Vi pratar om kunskap, hitte-på och ljug. Vi talar om kunskap vid bordet när beslut fattas. Vi talar om samhällskontrakt, hat i kommentarsfälten och psykisk ohälsa. Vi talar om omsorg, aktivism, demokrati, samhällets åtaganden och att vara vettig vuxen. Till många av samtalen är politikerna inbjudna. De svarar inte, kommer inte. Deltagarna i samtalen undrar varför. Jag också. 


Kanske är det för att det inte är en minut-debatt, där de bara ska säga sin vanliga rad bokstäver? Kanske är det för att vi vill lyssna till just deras kunskap om hat, sjukdom, liv och lust och de inte kan se utanför sin box? Jag vet inte, jag bara gissar. Gissningar blir oftast fel, men jag får inte tag på dem. Politikerna, alltså. Hur gör jag?


Jag bjöd in till samtal, igen. En moderat - lokal politiker - svarade: ta bort mig från listan. Ja, absolut, svarar jag. Han, politiker, vill inte ha inbjudningar till frågor som rör politik, samhällsfrågor eller vårt lokala samhälle, frågor som antagligen ligger på hans bord. Eller borde ligga där. 


Hur ska jag och deltagarna tänka när politiken aldrig svarar eller deltar i samtalet?


Tell me, please.


A..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...