fredag 5 april 2024

Lösaktig. Lösaktigare. Lösaktigast.

 lös·­akt·­ig adjektiv ~t ~a


Är hon lösaktig,
rekorderlig eller präktig
?

• sexuellt ut­levande
Positiv
en lösaktig + substantiv
ett lösaktigt + substantiv
den/det/de lösaktiga + substantiv
den lösaktige + maskulint substantiv
Komparativ
en/ett/den/det/de lösaktigare + substantiv
Superlativ
är lösaktigast
den/det/de lösaktigaste + substantiv



En läsare talar om kvinnan i boken som lösaktig. Jag får en negativ känsla av ordet, tänker kring vilka ord vi använder och varför. Varför använder hen det ordet? Varför reagerar jag som jag gör? Har vi olika betydelse inom oss eller tänker vi olika om kvinnor och tid? Kvinnan är lösaktig, men inget sägs om männen och deras ansvar? Varför använder hen ordet? 

Jag försöker lyfta frågan i samtalet, förstå varför och se varför man använder det ordet. Jag kommer inte i mål där, vi är fler i rummet, jag blir avbruten av andra frågor om boken eller kanske av en kund, så jag funderar vidare själv. 

När jag läste boken dök inte ordet lösaktig upp i mitt huvud. Det fanns ingen tanke på det, det var inte beskrivet så. Jag upplever henne som en stark kvinna, som drabbas av livet på 1860-talet, möter människor, män som är gifta eller dör ifrån henne och hon gör allt hon kan för att det ska bli bra för hennes barn, sig själv och livet. Jag läser henne som att hon är driven, ihärdig, resolut, arbetsam och ansvarstagande. 

Hen, läsaren, argumenterar; 

Hon har ju tre barn, eller snart tre barn, utan att vara gift. Ändå gör hon si eller så.
Han var ju gift.
Hon är beskriven som lösaktig.

Ja, nej, nej, jag håller inte med. Varför använder hen ordet lösaktig. Varför? 

1860-talet hade inga preventivmedel. Kärlek och attraktion fanns även då, misstag i relationer fanns även då. Vi är produkter av DNA, men också av livets tillfälligheter, möten med människor. Hur skulle du se på dig eller din make/maka, om detta var i era liv, om ni möttes i kärlek och råkade bli gravida? På vilket sätt är hon beskriven som lösaktig i berättelsen? För att hon älskat med tre olika män under en 15-årsperiod?  

Beskriver vår användning av ord något om oss själva, snarare än om berättelsen? Hur och utifrån vad tolkar vi vår värld, det vi läser eller de vi möter? 

Vad säger mina ordval om mig? Vad säger ordval om min tolkning av karaktären och berättelsen?

Berättar ordval i samtalet mer om mig som läsare, min förståelse, än om berättelsen som författaren tecknat den?

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...