söndag 7 april 2024

Lördagspoesi!

 Vi har - under rätt många år nu - ägnat oss åt poesiläsning i bokhandeln eller på torget. Den första lördagen varje månad har poeter - folk som du och jag - läst sin text. 

Vi har givit plats för en scen, med eller utan mikrofon. Vi har givit tid och möjlighet för människor att skriva en egen text och framföra den inför en publik. Det har skapat lust, driv och energi hos människor. De har lyft sig själva, sett platsen på olika sätt, för att de är olika. Nervositeten har förändrats över tid, modet har fyllt dem, ibland har det slagit tillbaka men de har tagit djupa andetag och läst den text de har arbetat med. Jag fylls av glädje när jag hör deras spärrar och hinder som sakta dalat till market, de har tagit sig förbi sina egna hinder och ställt sig på torget eller framför kameran. De har gjort magiska stordåd för sig själva och andra. De kan, de törs, de gör. 

De läste poesi i lördags, deras tema var studentmössor. Jag sa: nästa gång är första (ickeröda) lördagen i maj. Temat då är livets själ. Det blev tyst i rummet, någon sa: hur stavas själ? Jag tog ett andetag för att svara, själ, men hann stoppa mig och sa istället: ni har alla tagit studenten (vilket jag i och för sig inte vet), så ni får själva avgöra hur det stavas. 

De stavningsalternativ som kom upp i samtalet var: 

  • skäl
  • stjäl
  • själ

Det är poeten som tolkar temat. Jag som ger er temat vill inte begränsa er, säga att så här ska ni tänka. Poängen med skrivandet, läsningen, funderingarna och scenen är t ex bredden, friheten och demokratin - med omsorg, respekt och hänsyn till platsen, förutsättningarna och människorna. 


Observandum.

Varje arrangemang, även det lilla, kostar en slant att sätta ihop och

genomföra. Det kan t ex vara fikaköp, resor, marknadsföring, disk,

lokal, telefon, mail, koppar, el, utskrifter, web, anmälningslistor,

städning, tanketid, planeringstid, mellansamtalstid och samordningstid.


Vid bokcirklar, författarmöten och samtal är det också ofta

inköp av och läsning av en samtalsbok. Kanske är det också

ett arvode till en författare eller samtalsledare. Med mera.

Vem står för kostnaden?

Tack, för att du köper en bok, swishar en slant

(ange datum för aktiviteten) och/eller går med i bokhandelns vänner.


Välkommen!



#poesilördag #poesi #livetssjäl #roslagensbokhandel #sensusnorrtälje #kulturtorget #platspåscen #platsendärsamtalför #studenmössor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...