söndag 14 april 2024

Drömmarna vi tillsammans drömmer. Niklas Rådström.

Drömmarna vi tillsammans drömmer.

Niklas Rådström.



En roman om klimatet. En roman som ger mig sorg, får mig att gråta för mina barn och barnbarns framtid. Jag hulkar, gråter, när jag läser. Sorgen växer i mig. 

Varje gång jag hör någon som inte ser, inte förstår allvaret, förnekar eller gör det oviktigt,  gör det ont i mig. Jag hör det dagligen, ja, du också.  Människor som inte kan bo kvar, de som drunknar, de som dör längs vägen. Och andra som tror att det är lugnt och frid. Det är det inte, det är allvarligt. Just nu drabbas andra, tids nog även vi. Det är f a n om det inte går att hitta politiker och makt att styra i vettig riktning. Ja, riktigt sorgligt.


Vad är dröm och vad är verklighet, tänker jag. Vad är nu och vad är framtid? Vilka platser lever i fasa, krig och naturförödelsen nu och när kommer du och jag att drabbas hårdare av den än vad vi gör nu? Vilka har jag omkring mig, hur får jag ha dem kvar?


Framtiden är vår. Vi vet inte, vi kan inte sia, det blir det det blir med utgångspunkt från de vi är och det och dem vi möter under livets gång. Den som vill är med på resan, de andra står bredvid - kanske hjälplöst eller motvalls - och tittar på, eller så väljer de att aktivt förstöra. Medverka. Delta. Titta på, titta bort. Eller förstöra. 


Varje gång någon säger: jag är för gammal… för att bry mig…för att lägga tid…för att träna…för att… så tänker jag: gode gud, låt mig aldrig säga att jag är för gammal för att försöka rädda världen, lära mig något nytt, läsa en viktig bok, ta ansvar för min kropp eller hjälpa någon i något avseende. Låt mig aldrig säga att jag är för gammal eller att det får andra sköta. Låt mig heller inte omedelbart vända ryggen till det jag tycker annorlunda, kanske saknar jag en pusselbit?


Jag gråter. 

Kanske gråter jag också över kärleken i berättelsen.  Kärleken till familjen, vännerna och livet.


Jag läser Drömmarna vi tillsammans drömmer. Jag läser med sorg och intresse (inte glädje, ty det är för hemskt för det) och med en varm tack-hälsning till Niklas Rådström som skrivit berättelsen. Tack. 


Tack också till bokcirkeln som valt den här boken.  


Tack. 


A..




#drömmarnavitillsammansdrömmer #niklasrådström #albertbonniersförlag #bokvalsbordet 

#klimatfrågor #förnekelse #aktivism #drömtydning #flyktingströmmar #läsbaraläs 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...