På förekommen anledning (för få som betalar för sin plats, trots att inbjudan säger så) börjar bokhandeln nu med pappersbiljetter för samtliga arrangemang som genomförs i bokhandeln.
1) Grundprincipen är en avgift för samtalet. Om en författare föreläser, kan entréavgiften eller del av den troligen att kunna användas som delbetalning för författarens bok - under kvällen.
2) Om ingen bok är förknippad med samtalet är grundprincipen att entréavgiftens belopp kan användas till köp av annan bok i butiken - under kvällen.
Avgiften vid författarbesök kan inte användas till köp av bokcirkelböcker, andra samtalsböcker eller beställningar, bara till
1) den bok som samtalet rör eller
2) böcker som finns i butiken.
På vilket sätt respektive avgift är förknippad med köp (alltså, kan lösas in som delbetalning) kan vara olika från gång till gång, beroende av hur evenemanget ser ut. Det ska framgå av biljetten och inbjudan.
Grundprincipen är alltså att avgiften kan användas - under kvällen - till delbetalning vid köp av en bok.
(Undantag kan förekomma, t ex om t ex fika serveras).
Observandum.
Varje arrangemang, även det lilla, kostar en slant att sätta ihop och
genomföra. Ibland rätt mycket.
Det kan t ex vara fikaköp, resor, marknadsföring, datorarrangemang,
bildduksinköp, iordningställande och återställande av lokal, annonsering, disk,
lokal, telefon, mail och mailsvar, koppar och tallrikar, el, utskrifter, web,
anmälningslistor, stoltransporter, städning,
tanketid, planeringstid, mellansamtalstid och samordningstid.
Vid bokcirklar, författarmöten och samtal är det också ofta
inköp av och läsning av en samtalsbok.
Ja, kartonghantering, ivägkörning av plast och kartonger också, förstås.
Kanske är det också
ett arvode till en författare eller samtalsledare.
Och en blomma eller en bok som tack. Med mera.
Vem står för kostnaden?
Välkommen till alla våra arrangemang!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar