onsdag 17 november 2021

Ett rep - är supercool


Vad är ett rep egentligen? En bok utan ord, men med bilder som lockar fram minnen och  fantasi. 

ETT REP är en bok av den prisbelönta bildskaparen Yu Rong, som inspirerar till ett oändligt sagoberättande. 

Bokens idéskapare är Cao Wenxuan, vinnare av HC Andersen Award.

#ettrep är en #supercool bok för barn från ca 3 år. Här är det egen fantasi som gäller. Hund, katt, skratt,  bus, lek, hopp och skutt. Nästa gång är det annat som gäller i den här sagan. Ja, det blir en ny saga varje gång man öppnar boken. Din eller min, barnets eller den vuxnes. Tänk, vad ett rep kan göra med fantasin.

Det här är skoj, riktigt skoj.

Om berättelsen innehåller en katt, en pensel, ett hopprep och lastbilar i en sandlåda - hur blir den då? Om den istället innehåller en matta, ett vanligt rött snöre, hundar och en kälke. Vad blir det då? Eller kanske en tiger, klättermänniskor, en häst och en båt? Nu ska jag vila i min hängmatta, som hänger i ett rep på vardera sida, och klura på hur berättelserna kan låta när jag tänker kring bilderna i den här fantastiska boken. Nästa gång jag tittar kommer berättelsen att se annorlunda ut. 

Det här härliga boken ska vi tala om, lilla Ellen och jag, när vi ses nästa gång! 

A..




#roslagensbokhandel #norrtälje #välkommentillbokhandeln #välkommentillNorrtälje #barnböcker för barn och vuxna med glad fantasi. #Peppelipepp #vombatförlag  #godjul  #enfantastiskpresent  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...