söndag 28 november 2021

Nej, jag kränger inte böcker...

- Jasså, du kränger böcker.

- Nej, jag kränger inte, jag säljer magiska historier som författare lagt glöd, värme, tårar, svordomar, ångest och lycka på. De har lagt timme efter timme, kanske flera år, på en berättelse som kan lära oss nya saker om människor, händelser och andras livsförutsättningar. De har forskat, letat ord, sytt in detaljer som spelar roll och försökt att få hela historien att bli en helhet. De har lagt mycket tid och tanke på karaktärer och sammanhang. 

Jag lider med författaren när recensenter eller läsare sågar en bok. Vi tycker så olika och negativa ord hindrar andras läsning. Ja, text spelar roll, men är det negativa verkligen nödvändigt? 

Jag tror att korrekturläsaren, redaktören, illustratören, förlaget, faktagranskaren, översättaren och formgivaren känner med författarens vånda när boken lämnar sitt bo, lider och gläds åt dess färd och orden som yttras om allt arbete som gjorts. 

Läsaren. Hen läser och tar över tanken om berättelsen och gör den till sin. Bedömer vad författaren borde eller inte. Författarens 1000-tals timmar bedöms på några få, pratas och skrivs om och författarens rätt finns inte längre kvar. Ja, jo eller inte. Ibland är domen kort och hård, jag hör kunden säga, nej, den har fått dåliga recensioner. Oj, säger jag, men den är ju alldeles fantastisk. Ja, smaken är delad, olika och oförutsägbar, men varför bedömer du inte själv? 

Läs, med tanke på författaren tid, tänk vad hen vill säga. Fundera över berättelsen. Vad säger den? Tänk igen, om du inte når in eller fundera varför. Någon säger; - livet är för kort för att läsa sånt som inte fångar mig. Ok, är det boken eller du? Varför fångar den mig men inte dig, eller tvärtom? Är det oss själva det beror på eller är det boken? Måste den fånga eller kan vi läsa ändå? 

Vi läste en bok i en cirkel häromåret. Ja, vi läser många hela tiden, men den här återkommer ofta i min tanke. Både boken och situationen. En känd författare. Ett obehagligt ämne. Den skrapade i oss. Vi hade ett fullständigt magiskt samtal om innehållet i boken. En ny deltagare hörde av sig innan mötet; - det här vill jag inte slösa min tid på, boken är skit. 

Jag tänker fortfarande på boken och samtalet. Och på kvinnan som inte ville läsa för samtalet. Vad vi vill är upp till var och en, men jag skulle önska att hon deltagit och sett hur det var. Att hon tog sig tid för en livskvalitéstund. Ja, ok, nej, alla kan inte, alla vill inte, men jag vill att de ska se det givande i mötet, i samtalet och i lyssnandet på den andra. Vad hen sett, hur det mött och vad hen tänkt i henne. 

För samtalet - just det är annat än att bara läsa. Det är en intellektuellt lärorik stund som kan lära dig mer. Om du vill. Läsning och samtal gjorde berättelsen till något mycket värdefullt som jag verkligen inte skulle vilja vara utan. Det gjorde mig till en helare och kunnigare människa. Jag insisterade i min läsning, även den stund det var tufft. Jag behöver ibland driva på mig själv. Det är alltid värt besväret, absolut ingen bortkastad tid. Jag lyssnade på deltagarnas tankar, hörde dem mötas, hitta nytt och hitta sitt också hos den andre. Ibland i en annan form, eller som en tanke hen inte sett hos sig förut. Jag upplevde att alla i rummet gjorde detsamma. Vi lärde oss mer. Det var och är guld för min själ. 

Vad krävs av mig för att jag ska läsa för att lära? Eller dig? Är det olika för oss? Beror det på mig eller författaren hur jag läser den bok jag placerat i min hand? Hur tänker du om det? 

Nej, jag kränger inte böcker. Jag säljer, med omsorg och hjärta, berättelser som kan ge dig extra guld till din själ. Nej, vi läser inte skit. Vi läser världsvid litteratur med syfte att utvecklas i våra samtal. Vill du delta, så titta in i butiken med din anmälan. 

Må solsken, tålamod och frid råda i ditt sinne. 

A.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...