måndag 27 september 2021

JP Lahall. Bilder. Drömmar.



Avium förlag
ger ut fantastiska fotoböcker, ofta kopplat till vår magiska natur. Jag hänförs av det vackra, av bilderna, människorna som engagerat sig i böckerna, liksom av djuren och platserna. Fåglar, fågeltorn, natur, Öland och annat fastnar i deras blick. De intresserar sig, lägger stor energi och gör fantastiska böcker. När jag nu öppnar den nya fotoboken - JP Lahall. Bilder. Drömmar. - med fotografier av Jan Peter Lahall och texter av Åsa Ottosson står jag där igen och förundras.

Det här är en bok för den här årstiden, för tiden när mörkret närmar sig. En varm kopp te, en skön pläd över benen och den skönaste soffan jag hittar i min närhet; med boken i knät läser och betraktar jag mig sakta framåt över sidorna. En bild i taget, som för mig till andra platser och nya miljöer. Där finns mystik och känsla. Vår natur ger fantastiska mönster, både i små detaljer och i de stora svepande dragen. Jan Peter Lahall fångar detta. Han lägger tid och ögon på naturen. Det är magiskt att se, det är fantastiskt att få begrunda JP Lahalls bok - där bilder och drömmar för mig sakta framåt i tanken.

Det är högst njutbart, ja!

A..  

😏

#JanPeterLahall #ÅsaOttosson #Aviumförlag  #roslagensbokhandel  #enriktigbokhandel  #fotoböcker  #skattkammare  #smultronställe #norrtälje  

😏

Fotografen Jan-Peter Lahall är galen i dimma, älskar gammelskogen och tröttnar aldrig på sångsvanarna hemma vid Tysslingen utanför Örebro. Han kan se konst i det mesta och gillar det abstrakta.

Det öppnar sig nya landskap överallt, säger Jan-Peter. Därför traskar han runt i timmar och dagar och söker efter rätt känsla, rätt komposition, rätt ljus. Det har han gjort i snart femtio år.

Bilderna i den här boken omfattar ett helt fotoliv. Jan-Peter har i arbetet med den gått igenom över 30 000 bilder och valt ut sina favoriter.

Texterna är skrivna av författaren och journalisten Åsa Ottosson. De handlar om den målmedvetne och noggranne fotografens arbete och utveckling, de betydelsefulla resorna, kärleken till hemmanaturen och utmaningarna med att gå från det tryggt analoga till att, slutligen, omfamna fördelarna med digitalt foto. Det handlar om drömmarna. Bilderna.

Författare: Ottosson, Åsa
Formgivare: Käll, Mattias
Fotograf: Lahall, Jan-Peter
Författare: Lahall, Jan-Peter
Förlag: Avium förlag AB
😏



Finns just nu i Antikvariatet Norrtälje
Håkan Nesser - Eugen Kallmanns ögon
(annonserad på Bokbörsen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...