torsdag 23 september 2021

Mitt Roslagen 23/9-21; Jag är lycklig


Jag är lycklig

Jag är hel och frisk. Jag driver en fantastisk verksamhet som ger underbara möten. Skratt, sorg, allvar, glädje, djup och medmänsklighet råder. Det gör mig lycklig. 


Jag får möta människor som vill dela sina tankar, sprida sitt djup och allvar med mig och andra. Det är livstillförande och skapar lyckobubbel i min själ. Även samtal om livets tuffa sidor, som psykisk ohälsa och suicid, bygger kraft. För att vi ser att det behövs. Det är meningsfullt när vi talar om saken, när människor delar liv, lyssnar och deltar aktivt. Det är meningsfullt med ny kunskap och människor tillsammans. Många är svältfödda på det. Det är skönt att se att de törs sitta i rummet, även om vi ännu håller ett gott avstånd. Vi lär nog fortsätta med det.  

 

Jag är också lycklig över att möta människor i samtal om miljöfrågorna. Frågorna ligger på bordet och gruppen samlad. Fokus är vad jag kan göra, alltså vi, var och en. Gruppen sitter runt bordet, vaccinerade men ändå med god distans. Ja, några deltar digitalt så att vi ändå inte blir för många. Vi funderar över kylskåp, tvättstugor, byggnadskonstruktion och flygskam. Vi pratar om bil och bensin, cykel och fot. Vi pratar också om hur vi påverkar beslutsfattare som måste våga. Hur kan man våga när man kanske åker ut i nästa val för att man fattat eller drivit tuffa beslut? Kanske måste vi bo mindre, flyga mindre, äta mindre kött, köra mindre bil, förbruka mindre och förstå att det är var och en, inte bara Greta, som måste ta ett stort ansvar. Ja, vi pratar om hur lätt och hur svårt det är, men också om hur mycket vi gör. Ingen är nöjd, så vi jobbar vidare med miljön. Samtalet ger ringar på vattnet när ung som gammal delar sin tanke och sin kunskap, tillsammans. Böcker som Pandemin som möjlighet, Klimatglädje eller Det är vi som är klimatet : hur man räddar världen - ger olika riktningar, en liten ny pusselbit av flera. Det tar säkert en evighet innan vi är fullärda, men också gemenskapen är otroligt värdefull. Vi ger, från helt olika håll. Lyssnandet och givandet, omsorgen och vetgirigheten, gör mig lycklig. 


Det är skönt med den gemensamma ansträngningen tillsammans med andra människor som vill lära sig nya saker eller förändra. Kanske går någon med i ett politiskt parti. Kanske samlas vi igen för en fråga som vi vill ha på politikernas bord. Vi lär tala mer med varandra inom kort.  


På suicidpreventiva dagen den 10 september träffades människor i samförstånd utanför bokhandeln. Vi gjorde det tillsammans, bokhandeln, Café Rekommenderas, SPES (SPES - Riksförbundet för SuicidPrevention och Efterlevandes Stöd), Sensus Studieförbund och Svenska kyrkan. Vi tände ljus, lyssnade på poesi och sång, fikade och kände hur känslorna tog kroppen i besittning. Det var starkt. Sorg går inte över när man förlorat någon, men förhoppningen är att man lär sig leva med den och att vi hjälps åt att stå ut och få livet att bli bättre. Vi talar om att våga fråga, ha tid att lyssna, bara vara tillsammans och skippa klämkäckheten; det är ok att det gör ont hos den som mår illa, det är ok att låta sorg och livsutveckling ta den tid som behövs. Någon skrattar åt vykorten med texten som går stick i stäv med det ytliga vanliga peppet. Jag ser skrattet fastna i halsen när man inser vad frågan är. Då dyker tystnaden och eftertanken in; vad kan jag göra? Den som är ledsen behöver få vara deppig och prata klart. Bli lyssnad på. Igen och igen. Vi utanför måste våga fråga eller hitta andra sätt med just den personen som gör att vi ser den som behöver oss. 


Jag behöver öva på att stå stilla och lyssna när jag har frågat hur någon mår. Jag behöver lära mig att inte ställa frågan när jag inte har tid att lyssna. När mitt bråttom är viktigare än någon annans väl. Jag behöver lyfta min blick och orka se mig omkring, vem är inte där? Vem sitter på sin kammare i ensamhet? Jag behöver också se på de som är där; se bakom orden, förstå hur de har det och hur de mår. Livet tillsammans med andra kräver ansvar. Hur gör du? 


Jag är lycklig. Jag är hel och frisk. Det händer att jag kraschar, men jag mår bra. Hur har du det? 


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

tfn 0708905731 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...