måndag 6 september 2021

Himlen är blå och glädjen står högt....

 


Himlen är blå och glädjen känns kroppen. 

Välkommen, du nya dag. 





Jag springer sakta fram genom landskapet, tassar i mina skönaste barfotaskor. Det är en lyx jag har, att andas den friska luften, röra mig som jag vill och tala fritt i mina kanaler. Jag behöver inte vara rädd för att bli fängslad för att jag rör mig misstänkt i trakten, genar över någon hemlig plats eller säger saker som skaver hos någon annan. Jag får tala och jag talar. Jag får röra mig och jag rör mig. 

Vi samtalar i bokhandeln, byter erfarenheter, upprörs, blir glada eller förbannade, vrider och vänder på orden och lyssnar på varandra - vi lär oss av varandra och om oss själva. Vi törs, riskerar nästan inget alls. Vi strävar efter frihet och rättvisa, och tänker att vi har det. Ja, kanske tar vi det för självklart. Frihet och rättvisa finns inte på alla platser och vi uppmärksammas på vår tur i lotteriet med jämna mellanrum. När jag nu läser i Ett år i Belarus så är det svårt att föreställa sig hur andra har det. Människor blir fängslade för att de har en ryggsäck, står på fel plats, säger något olämpligt eller är angiven av någon annan. 

Det här landet, den här platsen, är min - inte Lukasjenkas, säger de som älskar sin plats, sitt land men inte tvånget, hårdheten, fängslandet och frånvaro av rättvisa. Den här platsen är min. Ja, visst är det så att vi alla, nästan vill alla vill vara där vi börjat, ser platsen som vår. Vi vill inte tvingas bort, vi vill vara där. Så också de flesta flyktingar, om de kunde välja det alternativet. Våldet, bristen på frihet, rädslan, hindren och orättvisan får dem att vilja ta sig bort till tryggare platser. Den här läsningen är angelägen. Det är angeläget att vi ser hur (absurt) andra har det, hur livet ter sig strax bortom kurvan eller vid horisonten. Det är angeläget att vi förstår hur andra har det och att eller om vi kan göra något åt saken. 

Låt oss läsa. Låt oss tala. Låt oss fundera vad vi kan göra och vad vi kan lära oss av det här. 

Bådas vår himmel - vår och deras - är ljuvligt blå, solen skiner och det vajar vackert i träden. Hos oss står glädjen högt i tak, hos dem känns rädslan genom märg och ben. 

Vad är det för värld vi lever i? 

A..



Isbn 9789174450019  #EttåriBelarus - #rösterinifrånenfolkresning #atlasbokförlag #atlas  #roslagensbokhandel  #välkommentillnorrtälje  #kulturtorget  #kulturiroslagen  #norrtälje 



Suicidpreventiva dagen 2021
fredag 10 september 2021
Låt oss tända ljus och tänka på de som lämnat oss.
Plats; Lilla torget, Norrtälje.
kl 1600-1800.
Arrangörer; SPES Norrtälje, Sensus Studieförbund,
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...