lördag 18 september 2021

Fågeltorn - Erik Halldén och Roine Magnusson




I fågeltorn är det vanligtvis fåglarna som står i centrum, men i den här boken är det tornen. Uppenbara som solitärer eller hemlighetsfullt gömda mellan trädstammar. Om tornen kunde tala, vad skulle de berätta för oss? Två konstnärer söker efter tornens essens genom analogt fotografi och reflekterande essä.

Författare: Erik Halldén.
Fotograf & författare: Roine Magnusson.


Jag öppnar boken och njuter av bilderna. De är ljusa, skira. Fotoböcker är så magiskt. Jag tänker på den fantastiska fotografen Mats Andersson som fotograferar mörkt och doft. Han besöker skogen bakom sitt hus, de isländska vidderna och han fotograferar med en särskild stil. Mörkt, skuggor, djur och magisk natur. Konstfoto, ja, verkligen. Och tillförande som bara attan. Han har gjort många böcker, men ingen har landat i min hand på sistone. Jag får erkänna att jag saknar hans böcker. Jag skrev inledningen till en; När löven faller, för många år sedan - och när en längtan att skriva mer i bokform. En längtan som bara jag själv kan göra något åt, eller hur? Mats Andersson och hans kollega David Söderlind gjorde en bok i växelform, bild och text, 24 bilder säger samma som 1 977 ord, där Mats och David samarbetade. En sådan skulle tilltala mig, att drömma kring fotografierna. Skriva essäer, korta reflektioner, krönikor till bilderna. Här - i Fågeltorn - gör Erik Halldén och Roine Magnusson något liknande. Helt olika, men med bild och text, värd all min tid.

Avium förlag, som har lagt tid, lust och glädje på den här boken, ger ut fantastiska böcker med djur och natur i fokus. De har t ex givit ut en underbar bok om Sveriges sötvattensfiskar - av Mats Ottosson & Jörgen Wiklund. För den som gillar fiske eller svensk natur, är den en guldklimp. Ölands fågellokaler, där Ölands Ornitologiska förening har ett ord med i laget, är också fantastisk. Ja, Ölands natur - okända och ökända arter av Pav Johnsson är också en högst läsvärd naturbok från Avium förlag. De gör helt enkelt särskilt vackra och kunskapsglada böcker.

Fågeltorn innehåller fotografier av ett stort antal fågeltorn, landet runt. Det är som en resebok för ornitologer, men det kan lika gärna vara en resebok för husbilsfolket som åker land och rike runt. Eller för den som åker tåg med vandringssäcken i sällskap. Ja, den saknar vägbeskrivning, men det kan ju naturfolket hitta själva. Det här är platser som lockar mig, kanske inte i första hand för fåglarna, men för naturen, för att njuta bilden också i verkligheten. Det här är platser att besöka, utforska, betrakta.

Jag börjar här, vid mitt köksbord. Jag betraktar bilden på tornet i Askarehage, Uppland. Det ligger i ett naturreservat. Det är en fröjd och en glädje att så många naturreservat finns i vårt land, att vår natur är tillgänglig för många. Jag känner att jag skulle vilja besöka det här, att boken och bilderna gör mig frestad att resa. Inte utom landet, men inom. För här finns så mycket att se och uppleva. Bara med den här bilden tänker jag på de lokala Naturskyddsföreningarna landet runt, lokala ornitologiska föreningar, lokalavdelningar inom STF och Friluftsfrämjandet som gör så mycket för så många. De utforskar sina närområden, bjuder på kunnig samordning och hjälper människor att besöka naturen med sällskap och fika i ryggsäcken. Det är magi. 

I Björkträsket, Västerbotten, står fågeltornet inte lika öppet som i Askarhage. Det står i kanten av skogen. Björkar, gran och annan växtlighet finns strax intill det enkla tornet. Wikipedia säger att Björkträsket är en sjö i Skellefteå kommun i Västerbotten och ingår i Kågeälvens huvudavrinningsområde. Wikipedia säger också Björkträsket är en sjö i Vindelns kommun i Västerbotten och ingår i Umeälvens huvudavrinningsområde. Sjön har en area på 0,329 kvadratkilometer och ligger 203 meter över havet. Björkträsket ligger i Vindelälven Natura 2000-område. Sjön avvattnas av vattendraget Björkträskbäcken. Det finns alltså flera platser i vårt vackra land, med samma namn. Låt oss utforska alla hörn, alla platser och all natur. Här finns mängd och tillgänglighet för dig som vill och kan.

Vid bilden av Södra Beijershamnstornet, Öland, stannar jag en lång stund. Öland är en fantastisk plats. Det finns mycket natur att njuta där. Jag ser solen, känner värmen mot kinden och doften som sveper över nejden. Jag ser inte fåglarna, rent fysiskt, men kan föreställa mig deras flykt om jag (i tanken) ställer mig i tornet. Beijershamn är  ett naturreservat, beläget mellan Färjestaden och Mörbylånga på Ölands västra kust, med utsikt över Kalmar och Kalmarsund. Det är definitivt en plats att utforska. 

Allteftersom jag sakta bläddrar vidare i boken om våra fågeltorn känner jag en stor längtan efter att resa i vår natur. Öland, Södermanland, Uppland eller Västerbotten. Fågeltornen ligger nära livets centrum eller bortom all redlighet. Besök platserna - i verkligheten eller i fantasin. Läs boken. Begrunda naturen och dess tillgänglighet. Njut i stillsamhet. Betrakta bilderna. Igen och igen.

Ja, det finns mycket att utforska här. Den här boken kan betraktas som en resehandbok, fast det är en magisk konstbok. Den sätter fart på lusten att möta naturen. För dig som gillar fåglar och natur, är det här något för dig. För dig som gillar fantastisk fotografi, är det här något för dig. För dig som gillar ljus skirhet, är det här något för dig. För dig som gillar Sverige, är det här något för dig. Ja, det är helt enkelt en väldigt vacker naturbok som tar mig med känslomässig storm. Ja, statisk stillhet och hetsig hjärtklappning kan mycket väl höra ihop.

Läs, bara läs. Njut, bara njut.

A..




💖
#ErikHallden #RoineMagnusson #Aviumförlag #roslagensbokhandeln #VälkommentillNorrtälje #läsbaraläs #njutbaranjut #Välkommentillbokhandeln #Fotografi #Monument  #Fågeltorn #Arkitektur  #Konstbok  #Essä

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...