lördag 25 september 2021

Ni är liv för mig...


Jag kommenterar en text, som jag njutit av och funderat kring. Krönikören skriver intressant och får mig att tänka mer, både vidare och smalare. Jag skriver till henne, berättar. Hon svarar: "Du är så otroligt bra med ord, en förebild". Mitt hjärta gör en volt. Jag blir innerligt glad av hennes ord. 

Jag sänder information om ett möte till demokratifolket. Jag bjuder in till samtal om en viktig fråga. Demokrati, diktatur och ickevåld känns viktigt i mig. En kvinna anmäler sig till mötet. Hon avslutar mailet med: "Vad du är bra" . Jag ler, likt hennes glada gubbe i mailet. Jag ler inombords och känner lyckan sprida värme i min kropp. 

En bokcirkelperson kommer in i butiken. Hon hämtar sin bok och blir kvar för en pratstund. Hon är alltid klok och sund, men berättar en rövarhistoria om sjukvårdens råd som leder till att hon skrattar underbart gott. Jag förfasas och ryser, men hon skrattar med hela sig. När hon säger hej för att gå, lägger hon till: "Jag är så glad att du driver bokhandeln. Jag hoppas du orkar länge till" . Ja, tänker jag, du, just du och ni andra gör att jag orkar, att det är fantastiskt roligt och givande. 

Jag åker hem på kvällen. Vi middagsbordet berättar jag för min förstekamrat om dagens alla plus. Då kommer ett härligt glädje-sms från en kund som läst min krönika i Mitt Roslagen. Det värmer min själ. Jag avslutar dagen med glädje i hela mig. 

Idag börjar jag min dag med en löptur, som jag vill och bör. För mig dag 114 på raken. Det gör mig glad. Det gör mig helare som människa. Rörelsen får mig att klara dagens alla möten och göromål. Det bygger kraft i mig. Det gör skillnad. Det plingar till i telefonen, men jag hittar inte vad det var. Det plingar ju lite hur som helst ibland. Jag hittar då ytterligare ett meddelande från igår, från en person som läst min krönika, som stärkts och som vill delta i våra aktiviteter. Jag gör ett glädjeskutt, landar på en taggig sten med mina barfotaskor, skriker till för att det gör ont men glömmer det lika fort. Den innerliga glädjen av människor är så himla skön. 

Tack, ni alla. Tack, för återkoppling. Tack, för känsla. Tack, för samtal om viktiga frågor. Tack, för glädjen. Tack, för berättelser, deltagande i aktiviteter och samtal om sorg, lycka och liv. 

Ni är liv för mig. 

A..




Dagbok från en sjö.
Gunnar Brusewitz
Just nu i antikvariatet Norrtälje
(placerad vid Roslagsanknytningshyllan)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...