onsdag 1 september 2021

Narcissism & psykopati - Eva Träff


Jag kommer aldrig att vara tyst. Oavsett vad någon säger till mig så kommer jag aldrig att tystna. För om vi tystnar när vi har något viktigt att berätta, så blir världen lite sämre. Varje gång.

Jag är ett maskrosbarn. Min far var narcissistisk, men jag skriver böcker om barn och självkänsla. Jag som barn fick inte tillräcklig hjälp att växa, men jag arbetar varje dag med just detta. Att barn ska få bli självständiga i tanken. Hitta lycka och glädje som språngbräda inför livet. Det är det jag lever för, min mening. 

Om man får en citron, alltså en negativ upplevelse i livet, ska man göra saft av den har jag hört. Göra något bra med det. Jag försöker hela tiden att göra saft av mitt livs citroner. Pappa dog med citronerna i handen, förgiftad av livets gång, och det gör mycket ont i mitt hjärta att tänka på det. 

Här är en bok om ett tragiskt livsöde, eller egentligen många. Livsöden som med tidig uppmärksamhet och kunskap kanske hade kunnat få bättre slut. Oavsett vad du hade tyckt, pappa, om att jag skriver den här boken, så handlar den om det som tog ditt liv ifrån dig. Den här boken är till dig, var du än är.

****

Jag är jag, du är du. Var och en påverkas av de människor vi har omkring oss. Vad de gör, vad de säger, hur de gör och hur de säger. Lyckan att ha omsorg omkring sig är inte alla förunnat. Man kan många gånger undra varför. Är det du eller jag? Vem är det som stör livet? 

Vi läser om det i våra böcker. Vi talar om det i våra samtal. Vi lyfter blicken, ser på den andra. Undrar. Vi stänger ögonen, betraktar oss själva. Förstår, eller inte? Vilka är vi egentligen? Hur blir vi det vi är och hur förändras vi över tid? 

Vad är att vara ett maskrosbarn och hur blir man det? Hur mycket betyder våra vänner, föräldrar eller syskon, och vad gör vi åt det?

Vem är narcissist och vem är psykopat? När behöver vi sätta en stämpel på andra eller oss själva och hur påverkas relationerna och livet därefter? Du är, jag är, vi är - och vi ska hantera livet dag för dag. Var för sig och tillsammans. Om stämpeln har en negativ klang i vårt inre; vad händer med oss och hur förändras det över tid? Hur påverkas relationerna? 

Låt oss tala mer om det efter din läsning av Eva Träffs bok Narcissism och psykopatiVi talar också om det i våra samtal i bokcirkeln, i samtalet om psykisk ohälsa och i vårt fikasnack klockan två. 

A..


#Populärpsykologi #personligutveckling  #Narcissism & #psykopati  #EvaTräff  isbn 9789189059979 #roslagensbokhandel  #välkommentillnorrtälje  #kulturiroslagen  #Norrtälje  #kulturtorget   #magiskasamtal  








Just nu letar bokhandlerskan tips på föreläsare som talar om 
psykisk ohälsa, oro för närstående, preventivt arbete för suicid eller liknande. 
Vi talar om saken i små grupper och vill förstås gärna lyfta 
vår kunskapsnivå, höra saker från andra håll, se andras erfarenheter. 

Vilka känner du till? 

Jag tänker mig samtalet i oktober.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...