torsdag 14 januari 2021

Mitt Roslagen 14/1 2021



Mitt Roslagen - i er brevlåda den 14 januari 2021.


Bokhandelns hus är ett fantastiskt hus. Det är mer än ett rött hus i kanten av det lilla torget. Den östra delen är från 1700-talets mitt och den västra från 1800-talets början. Där har varit mången verksamhet under årens lopp. Verkstad, bostad, bageri, kontor, hemslöjd och förstås mycket annat har huserat här. Det sägs att ryssarna bodde här när de kom tillbaka några tiotal år efter rysshärjningarna (1719). De skulle skydda oss mot danskarna (som inte kom). Man hinner med många sorters verksamhet på flera hundra år. Han som givit namn åt husen - Wallin - drev verksamhet där, t ex bageri, under flera år. För honom är jag tacksam. För den som hindrade husens rivning är jag också tacksam.

Bokhandeln har nu bott här under rätt många år (sedan slutet av 90-talet) och vi har varit flera som drivit den. Var och en på sitt vis, i sin tid, utifrån sin kunskap, glädje och tro om rätt. Sedan drygt tre år tillbaka har det legat på min lott. Det är en stor glädje, men det är också tufft. Jag är glad över uppgiften.

I min uppgift ligger försöket att hålla butiken i gott skick - att få den att leva mer än att bara överleva. För mig betyder det förstås inköp av bra böcker, men också en god verksamhet utöver bokhandlandet. Att kommunicera platsens riktning är en viktig uppgift för mig, jag vill ju att ni ska veta vad vi gör, tänker och står för. Vi vill stå för hållbarhet, miljövärdighet och kultur. Viktiga nycklar i riktningen är förstås kultur, samtal och läsning. Kan man summera saken så? Butik, ja, men vi är - vill vara - väldigt mycket mer.

Har ni hört om poesin? Det är den där magiska läsningen där människor läser sina texter med sin röst och sin glädje. Där de växer i självkännedom, höjer sin grad av mod och inspirerar andra. Jag blir lycklig i själen när jag hör om människors växande. Vem törs skriva poesi och sen läsa den för vem som helst? Ja, t ex Erik, Catarina, Carina, Torbjörn, Albin och fler än så har vågat. Det är magi, eller hur? Ute ger en annan dimension och en annan tillgänglighet. Kläder efter väder ska nog råda även sen, när coronan lämnat oss.

Den här platsens riktning är böcker och kultur, samtal och demokrati, mänskliga möten och ny kunskap. Eller kultur, kultur och kultur? Riktningen är också tillsammans, som i samtal mellan både få och fler och som i samarbeten mellan fler. Mänskliga möten, där vi lyssnar på varandra. Det digitala har verkligen gjort skillnad och tagit fart under hösten, även om vi verkligen föredrar det riktiga mötet. Mötet och samtalet är det viktigaste av allt.

En god tanke, som mötte mig av en härligt inspirerande kvinna som kommenterat en text i Mitt Roslagen och tittat in i bokhandeln med samarbetsförslag, är mötet mellan barn, teater och böcker. Vi har hittills inte haft sådana aktiviteter, men vill gärna det. Låt oss mötas utomhus, säger hon. Ja, säger jag.

Samtalet och tanken får mig att le, fundera och vilja mer Tänk, att sitta (eller stå) och läsa, skratta, busa och fundera tillsammans med barn utifrån en sagobok. Tänk, att se ett uppträdande för barn utifrån en bok som en lokal författare skrivit och/eller illustrerat. Tänk, att få se glöden lysa i barnens och de vuxnas ögon.

Hur kan vi levandegöra berättelsen med rörelser, kanske musik, ord och mimik - där olika människors kompetenser, vilja och glädje får oss att fundera över berättelserna? Något av det mest fantastiska som finns är ju barnens upplevelser, deras skratt och undringar, men också vuxna som får chansen att utvecklas inom sina lyckoområden. Vad kan vi göra för att få uppleva detta? Vill du vara med?

Jag vill tacka er alla för året som gått. 2020 var ett särskilt år. Vi har lidit, plågats och sörjt, men vi har också haft många fantastiska möten och samtal. Jag tackar för allt gott, lär mig mer av det plågsamma och går vidare till 2021. Låt oss tillsammans göra detta nya år till ett glädjefyllt år, fyllt av värme och omsorg, samtal och möten. Ja, låt det gälla både för stora och för små.

Anette Grinde




Publicerad text 2021
Mitt Roslagen 14/1 -21 - sid 16; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210114

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...