tisdag 5 januari 2021

Jag ber dig respektera ...



Just nu har vi corona i trakten. Det sätter en del käppar i hjulet för oss alla. Det betyder t ex att en grupp på tre eller femton personer som inte avser handla ska välja att inte gå in i butiken. Ja, nej, inte ens två, eller en. Du som vill - avser - handla, tala om eller vara i verksamhet, anmäla dig till aktiviteter, beställa varor, med mera, hälsas mycket varmt välkommen. Jag ber dig tänka till innan du säger/tänker  att/vad du avser - jag har mött många som slirat på sanningen där. Jag möter också människor som blir förbannade när jag frågar. Jag ber att få uppmärksamma igen; corona är dödligt. Vi avstår gärna från att bidra till den dödliga sjukdomens spridning. Du är viktig i den tanken. 

Du som är nyfiken på huset, är medföljande sällskap eller inte har ett relevant ärende ber jag vänta utanför. Jag är ledsen, men nu är tid för frånvaro av allt som rör butiksbesök, trängsel och virusdelning till varandra. Jag ber dig respektera detta. Det gäller även dig som bara vill mysa, titta runt, som tänker att man får mer/annat för att man har munskydd eller av annat skäl stiger in. Det är tid att respektera andras oro här. Jag är innerligt tacksam för dig som förstår och respekterar det. 

Jag - ja, säkert alla näringsidkare i staden - önskar dig som kund, ja, men inte att bara strosa. Att bara hänga eller titta gör vi inte hos frissan, i restaurangen, på ica, på bibblan, i bokhandeln eller i annan sorts butik. Ja, kanske inte ens på busstationen längre. Vi gör det vi ska och sedan lämnar vi platsen för att andra ska få möjlighet att göra det hen ska. 

Handla och delta i aktiviteter som arrangeras, ja, välkommen, så länge vi håller god distans och respekterar varandras oro och vilja att vara friska. Butiken är avstängd för övriga när vi samtalar. Den som är i riskgrupp, inte klarar distanshanteringen eller är sjuk kan med fördel delta digitalt. Jag ber alla respektera varandra, platsen och de förutsättningar som råder. Viruset finns, trots att vi inte vill att det ska finnas. Vi ber alltså var och en om omsorg om varandra, respekt och minst två meters distans. Alltid, alltid.

Jag ber dig att respektera den som vill handla. Jag ber dig respektera att medföljande väntar utanför. Jag ber dig respektera vår vilja till avstånd och respekt för varandra. 

När du bemöter mig med vrede och ifrågasättande - när jag undrar över ditt besök, vad du söker och hur jag kan hjälpa - så skadar du platsen, dig själv, din omgivning och mig. Jag ber dig avstå från detta. 

Den här platsen månar om människorna - också dig - jag ber dig om omsorg i retur. 
 
Anette Grinde 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...