tisdag 15 juni 2021

Naturens färger - Jana Sedlácková och Stepánka Sekaninová


Naturens färger
Jana Sedlácková och Stepánka Sekaninová
Barnbok 6-9 år.

Det myllrar av vackra färger i naturen. Men har du tänkt på hur många nyanser av vitt som finns på ett isflak? Hur olika rosa kan skifta i ett snäckskal? Och var du hittar den allra mörkaste tonen av blått?Naturens färger är ett handmålat färglexikon som tar dig med på en sprakande upptäcktsfärd. Leta i bilderna på de vackert illustrerade uppslagen och se hur färger och natur är tätt sammanflätade. Lär dig också att blanda färger så kan du snart måla lika skickligt som naturen själv.

Naturens färger
Jana Sedlácková och Stepánka Sekaninová


Det här är vackert, tänker jag. Det här är en färgbok att återvända till, fundera över och sätta i livets perspektiv. Det finns bollar, isflak, fåglar och människor. Det finns blomster, pandor, zebror och kameler. Vilken färg har de? Hur står de i relation till varandra? 

Den här boken tål att begrundas, bläddras sakta i, funderas över och bläddra tillbaka i. Hur vit är egentligen isen? Kan man blanda färgerna själv? Vad händer då med de olika nyanserna? 

Naturens färger får mig att dra mina andetag i sakta mak. Jag andas, njuter, för fingret sakta över sidorna samtidigt som jag undrar hur och varför färgen blivit sån som den blivit. Så fint, så väldigt fint det är med färgerna. Tänk, om vi inte hade färgerna? De gör onekligen skillnad i livet.

Naturens färger gör sig väl i en barnhand i åldern 6-9 år. Ja, den gör sig väl i samtal också med yngre barn. Också jag, som vuxen, njuter gärna dessa bilder, tänker kring färg och form. Ja, jag njuter i fulla drag.  

Färg och form är njutning. Så fint, så fint! 

A..




#Naturensfärger #JanaSedlácková och #StepánkaSekaninová #tukanförlag #roslagensbokhandel #välkommentillbokhandeln #välkommentillnorrtälje  #norrtälje  #enriktigbokhandel  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...