onsdag 2 juni 2021

Lilla naturguiden - fåglar & insekter


Strövtåg i naturen har blivit en ny favoritsysselsättning under pandemiåret och intresset för allt vi träffar på under våra promenader har exploderat.

I den här guiden finns tydliga illustrationer och beskrivningar av utseende, kännetecken, utbredning, och livsmiljö – allt som behövs för att kunna identifiera olika arter. Texten är översatt och anpassad av svenska experter.

😏 

Små naturböcker är viktigt, tänker jag. Det ger oss snabb och enkel kunskap. Fåglar, insekter, blomster och träd finns hela tiden runt omkring oss. Att ha en liten bok i fickan när vi vill utforska naturen, lära känna fåglarna, är ju fint. Den här lilla fågelboken har ett perfekt litet fickformat och innehåller ett stort antal fåglar, ca 250 st.

Varje sida innehåller en kort text, fina illustrationer och smart information som gör det enklare att identifiera fågeln. 

Den här boken - Lilla naturguiden om fåglar - gör mig glad. Den gör nya fågelupptäckter möjliga. Jag tror att jag ska ta med den i min löparrygga om jag går eller springer till bokhandeln i morgon. Längs min färdväg är det ett innerligt vackert kvitter. 

I samma serie hittar jag Lilla naturguiden om insekter. Den innehåller ca 180 olika insekter. Där finns mängder av små vackra djur som spelar roll för vår miljö. Hur ser vi skillnad på ett bi och en geting? Finns det flera sorters humlor? Hur ser en rosenbladlus ut (som nyckelpigan lever på?) Hur många prickar har en nyckelpiga? Och trollslända eller bärfis, hur ser de ut? 


Boken - både den om fåglar och den om insekter - ryms i fickan och är ett perfekt sällskap på vandringsturerna. Vad vore vår natur utan fåglarna? Vad vore fåglarna utan insekterna? Vad vore naturen utan insekterna? Vad vore vi utan djur och natur? Låt oss gå ut i naturen och betrakta den på nära håll. Låt oss samtidigt fundera över vad vi själva kan göra för deras väl. 

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje! 

Vi har böckerna i butiken. Tar någon slut, så tar vi raskt hem den på nytt. 

A..  😏







#lillanaturguiden #fåglar #insekter #tukanförlag #roslagensbokhandel #perfektsällskappåvandringsturen  #enriktigbokhandel #handlalokalt #norrtälje #välkommentillbokhandeln #välkommentillnorrtälje  #kulturiroslagen  #roslagsleden #jagärlöpare  😏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...