söndag 20 juni 2021

Hur påverkar frakterna vår miljö?

Vi talar om ansvar, samhällets uppbyggnad, hur vi vill att vår stad eller vår värld ska se ut, hur vi tänker kring konsekvenser av att inte tänka efter först, med mera. Allt hänger ihop och det var och en gör påverkar andra. Det påverkar oss, dig och mig. Det kostar - tid, energi, pengar, miljö, med mera. Hur tar vi - du och jag - ansvar är en viktig fråga. Jag tänker ofta på dessa frågor, både privat och i företaget. Jag vill inte medverka till miljöförstöringen, jag vill vara en medveten konsument och en medveten företagare. 

En kund kom in i butiken och frågade efter en bok. Jag hade den inte, men erbjöd mig (som jag alltid gör) att ta hem den åt henne. Jag sambeställer med annat och försändelsen kommer med nästa sambeställningslåda. Det normala är att de kommer på onsdag/torsdag om du har beställt senast på måndagen. Det är inget problem, jag gör det gärna. När du gör så, stöttar du också bokhandeln, den lokala handeln och fortlevnaden av en liten butik i vår stad. Du gör skillnad. 

Det ingår i mitt servicetänk i bokhandeln att alltid försöka hjälpa kunden. Ibland har förlaget inte en egen distributör. Då måste jag få boken i en enskild försändelse. Det må vara billigare för förlaget, men inte för bokhandeln och inte för miljön. Om kunden önskar boken, så hjälper jag. 

Kunden som kom in häromveckan var osäker på om den hon skulle ge boken till (dottern) hade läst den, så hon ville få lämna tillbaka den beställda boken om det blev fel. Hon vill säkerställa att det då var ok att istället beställa nästa del i serien. Byta. Konsekvensen av hanteringen skulle vara tre separata frakter, en hit, en tillbaka och en hit igen. Tre försändelser, med emballage, paketeringshantering, vägtransporter, människors hantering av fakturor (faktura, kreditfaktura och faktura igen), kassahantering, bankhantering, med mera. För mig blev det inte möjligt. Jag diskuterade inte prisfrågan eller miljöfrågan med henne, vilket jag kanske borde ha gjort. Jag noterade (sa) att jag inte kunde byta varan på det sättet. Det hade förstås gått om hon varit villig att betala för transporterna, förutom boken. Jag frågade dock inte, eftersom min erfarenhet är att det oftast inte är så. Ingen vill betala för den frakt som någon måste betala - både till fraktbolaget och den som drabbar vår miljö. Den är inte gratis. Den drabbar. Vad skulle jag ha gjort här? 

En annan kund vill inte hämta sin beställda bok. Du får väl skicka tillbaka boken, säger kunden som ångrat sig. Återigen, vem står för den kostnaden, hanteringen och miljöfrågan? Vem ska stå för den förlust som uppkommer för att någon har ångrat dig eller inte har koll? Kan jag som bokhandlare veta vad som står i din bokhylla eller i din kalender? Om jag visste det, så skulle jag kunna berätta att du redan har boken, att du inte kan vara med i samtalet, att du har en tid för annat då, att din kompis redan har läst boken eller annat. Det kan jag förstås inte. Du behöver ta ansvar för din anmälan till en grupp, för ditt inköp eller för din beställning. Hur tänker du när du låter butiken överta ditt ansvar här? På vilket sätt är det rimligt? 

För din egen skull. För andras skull. För miljöns skull. Hur tänker du kring frakter, beställningar, återsändning av varor, med mera? Jag ber om eftertanke först. Låt inte andra eller miljön bära kostnaden för ditt beslut. Det händer för ofta hos mig, i min butik. 

Jag hjälper dig gärna. Jag tar gärna hem boken åt dig. Letar, försöker, beställer, bekräftar, kontaktar förlag, med mera. Låt mig bara inte göra jobbet och du sen ignorerar att den kommit eller rycka på axlarna åt situationen. Den respektlösheten, de mardrömmarna och den oro som det genererar, klarar jag mig utan. Ja, det gör säkert varje företagare som lägger mycket tid, kraft och pengar på att hjälpa sin kund. 

Jag hjälper dig mycket gärna. Alltid, alltid. 

Löna mig med din glädje, inte sånt som skapar vånda. 

A.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...