fredag 4 juni 2021

1 %-metoden : små förändringar, stora resultat : ett enkelt och beprövat sätt att skapa goda vanor och bryta dåliga



Minimala förändringar, maximala resultat: ett revolutionerande system för att bli en procent bättre varje dag.

Med svenskt förord av Olof Röhlander.

Oavsett dina mål erbjuder 1 %-metoden ett beprövat ramverk för förbättring. James Clear, en av världens ledande experter på vanebildning, avslöjar praktiska strategier som lär dig exakt hur man bildar goda vanor, bryter dåliga och behärskar de små beteenden som leder till anmärkningsvärda resultat.

Om du har problem med att ändra dina vanor är problemet inte du. Problemet är systemet du använder. Dåliga vanor upprepar sig om och om igen, inte för att du inte vill ändra dem, utan för att du har fel system för förändring. Här får du ett beprövat system som kan ta dig till nya höjder.

Clear är känd för sin förmåga att bryta ner komplexa ämnen till enkla beteenden som lätt kan användas i vardagen och arbetet. Här bygger han på de mest beprövade idéerna från biologi, psykologi och neurovetenskap för att skapa en lättförståelig guide som gör goda vanor oundvikliga och dåliga vanor omöjliga.

Under vägen kommer läsarna att inspireras och underhållas med sanna berättelser om olympiska guldmedaljörer, prisbelönta artister, företagsledare, livräddande läkare och stjärnkomiker som har använt vetenskapen om mikrovanor för att briljera inom sina respektive fält.

*** *** ***

Välkommen, du nya dag. 

Ska jag gå i mina vanliga fotspår idag eller ska jag skapa nya stigar? Lever jag som jag vill? Är jag den jag vill vara? Kan jag ändra något? 

Ja, det är bara jag som kan ändra, säga vem jag vill vara och skapa nya vanor. En smart grej verkar vara att göra det lite i taget, ett litet steg åt gången. Igen och igen. 

För att kunna ändra en dålig vana eller skapa en ny god vana måste jag vara medveten om vad jag gör eller vill göra. Jag kan säga högt vad jag gör. Är det så jag vill ha det? Är det så jag vill vara? 

Om jag vill vara en löpare så behöver jag uppmärksamma mig på det. Jag är löpare. Jag behöver också hitta glädje och rutiner som gör att jag håller i den vanan. Håller i, upprepar, gör igen och igen. Jag behöver göra det lätt för mig. Som t ex ta fram kläder, bestämma var och hur. Ja, se till att det blir av.

Om jag vill vara en löpare, så är det det jag måste göra. Springa - långt, kort och lagom. 

Om jag vill äta hälsosamt så är det det jag måste göra. Ladda tallriken med schyst mat och äta i lugn och ro. Bort med smörjan. Den vill jag inte ha. Bort med latmasken. Den vill jag inte ha. Det borde egentligen vara lätt, men jag ser att det inte är så. Ändå är det dit jag ska. Jag, själv, med de små förändringarna som gör skillnad. 

Jag tror att jag måste försöka förstå att jag inte kan gå från ett till hundra på nolltid, utan istället ta enkla steg allteftersom. Skapa mindre men viktiga förändringar. 

Platsen och omständigheterna gör skillnad. Kulturen i rummet gör skillnad. Tillgängligheten gör skillnad. För att olaten ska försvinna behöver situationen förändras. Fredagsvinet kan undvikas om man istället arbetar sent eller besöker en annan plats. Kakorna kan undvikas om ingen köper hem dem eller ställer dem på jobbordet. Måndagsångesten kan undvikas genom arbete eller genom att köra slut på sig under söndagen. Tala med inköpsavdelningen och be dem ta bort kakorna från inköpslistan. Gör olaten svårare - gör det otillgängligt och osynligt. 

Den här boken kan skapa förändring - vanor är svåra att ändra, men ändrar man något litet kan något större åstadkommas. Litet blir stort, som i en positiv förändring. 

Ja, det blir vad man gör det till. 

Rekommenderad läsning för den som vill skapa förändring. Inget görs sig av sig själv - den är jag, eller du i egenskap av den som vill - som gör. 

Pepp!

A..


#småförändringarstoraresultat  #jamesclear  #akademiusförlag  #OlofRöhlander #detsitterihuvudet 
#runstreak  #ettstegitaget  #jagärlöpare  #frånsoffpotatistillultralöpare  #ettstegitaget  #roslagensbokhandel #välkommentillbokhandeln  #välkommentillnorrtälje  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...