onsdag 25 november 2020

Elisabeth Åsbrink - #vimåsteprata


Jag lyssnar till Elisabeth Åsbrink som berättar historier om vanliga män. Vanliga människor som mördade judar under andra världskriget. De var inte tvungna. De erbjöds att avstå. Några få vågade avstå.

Hon talar om Christopher Browning, vars forskning pekar mot gruppen. En förödande kraft kan uppstå när människan vill (eller känner sig tvungen att) tillhöra gruppen och normerna ändras. Lojaliteten mot gruppen, disciplin, önskan (eller måste) att vara en del av något och att det där inte finns en möjlighet till andra åsikter är viktiga delar i det som hände då. Och kan hända igen.

Hon berättar fler historier, mer närliggande i vår tid. Där både du och jag skulle ha kunnat befinna oss. Vad hade vi - du eller jag - gjort i den situationen?

Vad gör vi? Hur ser våra värderingar ut? Hur håller de i verklighetens situation? Vad står vi för?

I den demokratifrukost Åsbrink talade i morse berättade hon med lugn och tydlig röst om händelser - då och nu, sådana både du och jag kan hamna i. Frågan är; vad gör jag när det händer? Vilket motstånd bjuder jag? Och vem ställer sig bredvid mig?

Tack, skulle jag vilja säga till Elisabeth Åsbrink för hennes ord idag. Så väldigt, väldigt viktigt.

Den här inspelningen ska jag också ta med mig till projektet Demokratiska samtal som förs i bokhandeln. Det här måste vi tala mer om. Har du läst Handbok för demokrater? Om inte, gör gärna det. Det innehåller mycket att fundera över.

Här hittar du länken till föreläsningen;  Demokratifrukost nr #4 - Elisabeth Åsbrink 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...